Waar wordt half vol voller dan half leeg?
dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Pander Maat, Henk | |
dc.contributor.advisor | Holleman, Bregje | |
dc.contributor.author | Noordzij, Cynthia | |
dc.date.accessioned | 2008-11-28T09:53:56Z | |
dc.date.available | 2008-11-28T09:53:56Z | |
dc.date.issued | 2008 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/1648 | |
dc.description.abstract | In dit verslag wordt het onderzoek naar het proces achter framingeffecten beschreven. Met behulp van eye-tracking onderzoek is nagegaan in hoeverre framingeffecten online zichtbaar werden en waar deze effecten in de tekst voorkwamen. Uitgangspunt hierbij waren verschillende soorten framingprincipes: het principe van de toegenomen proportie (TP), het principe van de grootste proportie (GP) en het principe van argumentatieve relevantie (AR). Op basis hiervan zijn verschillende items opgesteld bestaande uit een positief of negatief frame, gevolgd door een passende of niet-passende continuatie. Uit de resultaten op basis van de TP-items bleek er in geen geval sprake van een online aanwijzing voor framingeffecten. Resultaten op basis van de GP- en AR-items suggereren dat framingeffecten ontstaan in het vervolg en in het zinseinde. Er was echter geen sprake van een vaste tendens van de richting van deze effecten. We kunnen op basis van dit onderzoek dus niet met zekerheid zeggen waar framingeffecten precies ontstaan. Desondanks levert het onderzoek wel degelijk een bijdrage aan het psycholinguïstische onderzoek naar het ontstaan van framingeffecten. Het onderzoek leert ons meer over de opzet en uitvoering van het procesgericht onderzoek naar framingeffecten. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Waar wordt half vol voller dan half leeg? | |
dc.type.content | Master Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | framingeffects | |
dc.subject.keywords | eye-tracking | |
dc.subject.courseuu | Communicatiestudies |