View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Het effect van taalfouten op tekstwaardering: een experimenteel onderzoek naar de invloed van regelkennis en het vinden van taalfouten en het effect daarvan op de geloofwaardigheid van de tekst, de schrijver en aangehaalde bronnen

        Thumbnail
        View/Open
        Het effect van taalfouten op tekstwaardering.doc (1.054Mb)
        Publication date
        2008
        Author
        Harm, Y.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Veel mensen ergeren zich dagelijks groen en geel aan de taalfouten van andere taalgebruikers. Een prototype taalfout waar mensen zich aan ergeren, is het gebruik van 'als' na een vergrotende trap ('groter als') en 'dan' na een stellende trap ('even groot dan'). Ook het gebruik van 'hun' als onderwerp ('hun hebben') is een taalergernis die vaak genoemd wordt als het gaat om taalfouten. Aan de hand van deze 'taalfouten' is onderzocht wat het effect van taalfouten is op de waardering van de geloofwaardigheid van teksten. Ook is nagegaan of dit effect zich verspreidt naar de geloofwaardigheid van de schrijver van de teksten en naar de geloofwaardigheid van de bronnen die in de tekst worden aangehaald. Daarnaast is onderzocht of kennis van de regels met betrekking tot bovengenoemde ‘taalfouten’ effect heeft op de waardering. In het onderzoek is geconstateerd dat taalfouten een negatief effect hebben op de geloofwaardigheid van teksten. Dit negatieve effect verspreidt zich naar de schrijver van de tekst en de bronnen die in de tekst aangehaald worden: ook hun geloofwaardigheid wordt aangetast door taalfouten in de tekst. Kennis van de regels lijkt van ondergeschikt belang bij de waardering van taalfouten. Regelkenners vinden de fouten tegen de regel wel vaker dan niet-regelkenners, maar zij waarderen de fouten niet lager dan niet-regelkenners. Alleen het vinden van een fout in de tekst (terecht of niet) heeft een negatief effect op de geloofwaardigheid van de tekst, de schrijver én de bron(nen) in de tekst.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/1627
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo