Het effect van taalfouten op tekstwaardering: een experimenteel onderzoek naar de invloed van regelkennis en het vinden van taalfouten en het effect daarvan op de geloofwaardigheid van de tekst, de schrijver en aangehaalde bronnen
Summary
Veel mensen ergeren zich dagelijks groen en geel aan de taalfouten van andere taalgebruikers. Een prototype taalfout waar mensen zich aan ergeren, is het gebruik van 'als' na een vergrotende trap ('groter als') en 'dan' na een stellende trap ('even groot dan'). Ook het gebruik van 'hun' als onderwerp ('hun hebben') is een taalergernis die vaak genoemd wordt als het gaat om taalfouten. Aan de hand van deze 'taalfouten' is onderzocht wat het effect van taalfouten is op de waardering van de geloofwaardigheid van teksten. Ook is nagegaan of dit effect zich verspreidt naar de geloofwaardigheid van de schrijver van de teksten en naar de geloofwaardigheid van de bronnen die in de tekst worden aangehaald. Daarnaast is onderzocht of kennis van de regels met betrekking tot bovengenoemde ‘taalfouten’ effect heeft op de waardering. In het onderzoek is geconstateerd dat taalfouten een negatief effect hebben op de geloofwaardigheid van teksten. Dit negatieve effect verspreidt zich naar de schrijver van de tekst en de bronnen die in de tekst aangehaald worden: ook hun geloofwaardigheid wordt aangetast door taalfouten in de tekst. Kennis van de regels lijkt van ondergeschikt belang bij de waardering van taalfouten. Regelkenners vinden de fouten tegen de regel wel vaker dan niet-regelkenners, maar zij waarderen de fouten niet lager dan niet-regelkenners. Alleen het vinden van een fout in de tekst (terecht of niet) heeft een negatief effect op de geloofwaardigheid van de tekst, de schrijver én de bron(nen) in de tekst.