Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorRuberg, W.G.
dc.contributor.authorGils, P.A. van
dc.date.accessioned2014-02-20T18:00:33Z
dc.date.available2014-02-20T18:00:33Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/16179
dc.description.abstractDe media-aandacht rond de moordenares Jeanne Marie Lorette in de periode 1885-1888 bevat kenmerken van een mediahype, zoals die door Peter Vasterman gedefinieerd zijn. De moordzaak botste met bestaande discoursen over misdaad, gender, uiterlijk, etniciteit en klasse, waardoor Lorette uitgroeide tot een beroemdheid in Nederland en daarbuiten. Visuele en gedrukte media waren nauw met elkaar verbonden in de popularisering van deze uitzonderlijke zaak. De zaak-Lorette is een goede casus om mediageschiedenis in verband te brengen met misdaadgeschiedenis en sociaal-culturele ontwikkelingen aan het einde van de negentiende eeuw.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1103476
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.title"Mishandelde vrouw of misdadigster" De media-aandacht rond de cause célèbre van Jeanne Marie Lorette, 1885-1888
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsMedia, misdaad, geschiedenis, moord, gender, etniciteit, klasse, visuele media, kranten, discours, mediahype
dc.subject.courseuuGeschiedenis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record