De Relatie tussen Hoogbegaafdheid en Leerstijl
Summary
De relatie tussen hoogbegaafdheid en een visueel ruimtelijke of verbale leerstijl is niet duidelijk. Dit onderzoek trachtte dit hiaat in kennis op te vullen. De onderzoeksvraag hierbij was: “Verschillen hoogbegaafde kinderen ten opzichte van niet hoogbegaafde kinderen op het gebied van visueel ruimtelijk en verbaal leren?” De hypothesen waren dat hoogbegaafde kinderen hoger scoren op zowel visueel ruimtelijk als verbaal leren dan niet hoogbegaafde kinderen, dat hoogbegaafde en niet hoogbegaafde jongens meer visueel ruimtelijk leren en dat hoogbegaafde en niet hoogbegaafde meisjes meer verbaal leren. Er participeerden 123 Nederlandse kinderen, waaronder 53 hoogbegaafde kinderen en 70 niet hoogbegaafde kinderen, van zes tot en met tien jaar oud. De kinderen hebben de AWMA, de TCT-DP en vier subtests van de WISC-III afgelegd. De data werden geanalyseerd met de factorial between groups analysis of variance ANOVA en een t-toets. Hieruit bleek dat hoogbegaafde kinderen hoger scoorden op zowel het verwerken van visueel ruimtelijke (ω² = .04) als verbale informatie (ω² = .06) dan niet hoogbegaafde kinderen. Hoogbegaafde en niet hoogbegaafde jongens scoorden hoger op het verwerken van visueel ruimtelijke informatie dan hoogbegaafde en niet hoogbegaafde meisjes (ω² =.03). Hoogbegaafde en niet hoogbegaafde meisjes scoorden echter niet hoger dan hoogbegaafde en niet hoogbegaafde jongens op verbale informatie. Het belang van opheldering van de relatie tussen hoogbegaafdheid en leerstijl is groot. Er is meer onderzoek nodig, zodat op een adequate manier aangesloten kan worden bij de individuele leerbehoeften van hoogbegaafde kinderen.