Communicatiewetenschap in de praktijk. Een onderzoek naar de verhouding tussen theorie en praktijk van interne bedrijfscommunicatie
Summary
Deze masterscriptie van de opleiding Communicatiestudies is tot stand gekomen in samenwerking met de Universiteit Utrecht en Van der Hilst Communicatie. De centrale vraag van dit onderzoek is: ‘In hoeverre zijn praktijkhandelingen van communicatieprofessionals te herleiden tot wetenschappelijke theorieën over interne communicatie bij een organisatieverandering?’. Het onderzoek bestaat uit twee onderdelen: een literatuurgedeelte en een empirisch gedeelte. Uit het literatuuronderzoek komen drie dominante themavelden naar voren die toegepast kunnen worden in strategische keuzes tijdens organisatieverandering: een aanpak gericht op eindresultaten en middelen, een aanpak van cultuurverandering en een verbetering van leiderschapsstijl. Door middel van cases en interviews zijn de dominante praktijkhandelingen van communicatieprofessionals tijdens een organisatieverandering bepaald. Een vergelijking tussen de uitgangspunten van de literatuur en de uitgangspunten van de professionals maakt duidelijk dat de praktijk complexer in elkaar zit dan een wetenschappelijke theorie kan omvatten. Wel wordt zowel positief als negatief gereageerd op wetenschappelijke theorie. Professionals reageren positief op wetenschappelijke theorie als het gaat om leiderschapskwaliteiten. Aan de andere kant reageren de professionals negatief op de wetenschappelijke theorie, omdat de centrale uitgangsposities in de literatuur onvoldoende steun bieden aan de dynamiek van de organisatieverandering.