View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Een advocaat-generaal is een advocaat in het leger en frequent betekent eerlijk

        Thumbnail
        View/Open
        Masterscriptie Communicatiestudies Adrienne Beelen.pdf (658.3Kb)
        Publication date
        2008
        Author
        Beelen, Adrienne
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Het in dit masterwerkstuk beschreven onderzoek gaat in op de vraag of contextgebruik en het gebruik van gemakkelijke woorden MBO-leerlingen helpen bij het begrijpen van krantenberichten. Daarnaast is onderzocht of contextuele informatie bij moeilijke woorden leidt tot beter woordbegrip bij diezelfde leerlingen. Op basis van eerder onderzoek werd verwacht dat contextgebruik helpt bij het begrijpen van moeilijke woorden en dat contextuele informatie en gemakkelijke woorden helpen bij het begrijpen van een tekst als geheel. Om antwoord te vinden op de twee onderzoeksvragen zijn onder 105 leerlingen uit MBO niveau 3 en 4 drie tekstversies van twee krantenberichten uitgedeeld: één met moeilijke woorden, één met gemakkelijke woorden en één met moeilijke woorden en contextuele informatie. Elke leerling kreeg één van de versies. Na het lezen van de moeilijke tekst en de tekst met contextuele informatie vulden de leerlingen zowel woord- als tekstbegripvragen in. De leerlingen met de gemakkelijke tekstversie kregen alleen de tekstbegripvragen. De resultaten uit dit onderzoek komen niet overeen met de resultaten uit eerder onderzoek. Contextuele informatie lijkt niet te helpen bij het begrijpen van woorden en de moeilijke tekstversie wordt net zo goed begrepen als de andere twee teksten. De vraag is hoe het komt dat zo weinig effect gevonden is. Wellicht dat de resultaten met betrekking tot tekstbegrip te wijten zijn aan de gebruikte taak, de Sentence Verification Technique. Om te kunnen bepalen of dit zo is, moet ditzelfde onderzoek nogmaals worden uitgevoerd, maar met andere tekstbegripvragen zoals free-recall, de samenvattingstaak of meerkeuzevragen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/1487
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo