Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorNijdeken, Doesjka
dc.contributor.authorNoort, Maria van
dc.date.accessioned2009-01-12T12:56:07Z
dc.date.available2009-01-12T12:56:07Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/10989
dc.description.abstractDe meeste biologiedocenten kennen het verschijnsel dat leerlingen hun vak in de onderbouw makkelijk vinden. De overgang van biologie in de onderbouw naar de bovenbouw is voor veel leerlingen een grote stap. De vraag is wat je als docent kunt doen om die overgang voor leerlingen zo soepel mogelijk te laten verlopen. Om deze vraag te beantwoorden is eerst onderzocht wat volgens docenten de oorzaken zijn van de kloof tussen onderbouw en bovenbouw. Daarvoor zijn docenten op drie scholen geïnterviewd. Deze docenten delen de mening van leerlingen dat de stof in de onderbouw veel makkelijker is. Om wat specifieker naar het niveau te kijken, is er een vergelijking gemaakt van de diepgang waarop de stof wordt aangeboden in onderbouw en bovenbouw, aan de hand van Anderson en Krathwolh’s Taxonomie van onderwijsdoelen. Natuurlijk komen ook leerlingen aan het woord. Leerlingen uit de vierde klas havo en vwo op drie verschillende scholen zijn in kleine groepjes geïnterviewd over hun ervaringen met de overgang van de onderbouw naar de bovenbouw. Dit alles resulteert in een lijst met praktische tips waarmee docenten leerlingen kunnen helpen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.language.isonl
dc.titleVan twee naar vier - het overbruggen van de kloof tussen de onderbouw en de bovenbouw in het biologieonderwijs
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsonderbouw
dc.subject.keywordsbovenbouw
dc.subject.keywordsbiologie
dc.subject.keywordsonderwijs
dc.subject.courseuuLeraar VHO Biologie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record