Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorWennekes, Emile
dc.contributor.authorPol, Aart-Jan van de
dc.date.accessioned2008-10-03T09:42:36Z
dc.date.available2008-10-03T09:42:36Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/10978
dc.description.abstractIn de twintigste eeuw heeft het gebruik van, en het denken over (buiten-) muzikaal klankmateriaal binnen de westerse muziektraditie een aantal ontwikkelingen doorgemaakt. De Italiaanse musicisti futuristi, John Cage en Edgard Varèse breidden het reservoir van muzikaal bruikbaar klankmateriaal uit, Pierre Schaeffer bracht de muzikale kwaliteiten van deze geluiden in kaart en Murray Schafer herijkte de esthetische parameters waaraan muzikaal geluid dient te voldoen. Daarnaast worden de gevolgen van deze ontwikkelingen voor de status van de partituur en het concertregime geanalyseerd.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.language.isonl
dc.titleOp de grens van het muzikale; gebruik van buitenmuzikaal klankmateriaal binnen de Westerse muziektraditie
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsmuziek
dc.subject.keywordsklankmateriaal
dc.subject.keywordsbuitenmuzikaal
dc.subject.courseuuMuziekwetenschap


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record