View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        "Het en is geen kinderspel". Op zoek naar melcslabberkijns, avetroncs en andere kinderen in 22 Middelnederlandse dramatische en narratieve teksten

        Thumbnail
        View/Open
        SCRIPTIE KIND Carlien.pdf (912.3Kb)
        Publication date
        2008
        Author
        Schoondermark, Carlien
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In deze scriptie bekijk ik de kinderen in een corpus van 22 Middelnederlandse teksten en tekstfragmenten die wij vandaag de dag als fictie zouden bestempelen. Hoe ziet de leefwereld van deze kinderen eruit? Zitten zij op school? Spelen ze meer dan ze werken? Hoe gedragen zij zich en hoe worden zij benaderd en behandeld door vaders, moeders, andere volwassen familieleden, vroedvrouwen, voedsters, verzorgers, leermeesters, andere kinderen, broers, zussen en een eventueel vriend(innet)je? Voorafgaand aan dit langste analysegedeelte bespreek ik het middeleeuwse begrip ‘kint’ dat niet helemaal overeenkomt met het ‘kind’ van nu. Deel drie van mijn tekst ten slotte bevat een afronding. Hierin probeer ik inzichtelijk te maken voor welke zaken moderne lezers van middeleeuwse vertellingen zouden moeten oppassen. Opdat er geen al te sterke conclusies over de middeleeuwse maatschappij uit de verhalen worden getrokken, is het belangrijk dat mediëvisten de niet-gespecialiseerde lezers enigszins (in)leiden voor of bij hun kennisname van de vertellingen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/10745
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo