Juf, wanneer gaan we weer begrijpend lezen? Een experimenteel onderzoek naar de invloed van audio-ondersteuning en leesniveau op tekstbegrip en waardering bij begrijpend lezen
Summary
Hoe zorg je ervoor dat het technisch leesniveau van leerlingen op de basisschool geen belemmering vormt bij begrijpend lezen? In dit onderzoek is gekeken of het aanbieden van een lager technisch leesniveau of het aanbieden van audio-ondersteuning tijdens het lezen (en een combinatie van deze twee factoren) van invloed is op het tekstbegrip en de tekstwaardering. 245 Leerlingen uit groep 5 hebben meegewerkt aan dit experimentele onderzoek, waarin kinderen een makkelijke danwel moeilijke tekst te lezen kregen, met of zonder audio-ondersteuning. Tekstbegrip werd gemeten met meerkeuzevragen en tekstwaardering aan de hand van schaalvragen. Het aanbieden van een lager technisch leesniveau blijkt een averechts effect te hebben op zowel het tekstbegrip als de tekstwaardering. Leerlingen maakten de ‘makkelijke’ tekst slechter dan de ‘moeilijke’ tekst en waardeerden deze ook lager. Het aanbieden van audio-ondersteuning tijdens het lezen van de tekst had daarentegen een positief effect op het tekstbegrip en de tekstwaardering. Daarnaast is onderzocht hoe de CILT- en CLIB-waarde en het AVI-niveau van korte tekstfragmenten gemeten kan worden. Een tekst moet minimaal 375 woorden bevatten om een betekenisvolle meting te kunnen verrichten. De te korte tekstfragmenten zijn aan een tekst van AVI-niveau M4 en E4 gekoppeld van minimaal 375 woorden. Uit de resultaten bleek dat de korte tekstfragmenten het AVI-niveau van de gekoppelde teksten significant lieten stijgen en dat de koppeling van teksten een bruikbare methode is om het AVI-niveau van korte teksten te meten.