Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorGeertman, S.C.M.
dc.contributor.authorKlein Obbink, R.A.
dc.date.accessioned2012-03-07T18:00:47Z
dc.date.available2012-03-07
dc.date.available2012-03-07T18:00:47Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/10115
dc.description.abstractNederland heeft van oudsher de spreiding van winkels altijd geprobeerd te controleren door een planningsysteem dat gebaseerd is op een plangeleide aanpak. Binnen deze aanpak is nooit plek geweest voor grote winkelformules. Het resultaat hiervan is de ‘geplande’ detailhandelstructuur zoals wij die nu kennen. Alhoewel het hoofddoel van het Nederlandse detailhandelsbeleid niet is veranderd, heeft de Nederlandse regering toch besloten om het bestaande detailhandel planningsmodel te veranderen. Deze verandering van beleid is vooral gericht op detailhandel locaties buiten de steden. In de Nota Ruimte (2004) wordt afstand gedaan van het beschermende locatie beleid met betrekking tot perifere detailhandels- ontwikkeling. De verzorgend opgebouwde Nederlandse detailhandelstructuur lijkt op een cruciaal omkeerpunt beland. Aan de ene kant de verandering van een centrale detailhandelsplanning, naar een decentraal detailhandel planningssysteem en aan de andere kant het toelaten van grote ontwikkelingen van winkelketens buiten de bestaande hiërarchische detailhandelstructuur om. Gemeentes en provincies krijgen meer vrijheid bij het invullen van hun grondgebied. Dit beleid wordt voortgezet in de nieuwe Wet Ruimtelijke Ordening (2008) en de Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte die in 2011 in werking trad. Hierin is bepaald dat gemeenten en provincies zelf invulling mogen geven aan enkele nationale doelen die de Rijksoverheid opstelt. Alleen bij beleidsdoelen van nationaal belang legt de Rijksoverheid nog beleid op. Is hiermee de weg open voor de vestiging van een hypermarkt binnen de Nederlandse detailhandelstructuur?
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent2316512 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleTrek het jasje van de hypermarkt een aan! Een onderzoek naar de mogelijkheid tot vestiging van een megasupermarkt in de Nederlandse detailhandelstructuur.
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordshypermarkt, detailhandelstructuur, locatietheorie
dc.subject.courseuuPlanologie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record