Browsing by Subject "Orthopedagogiek"
Now showing items 1-20 of 1000
-
A gender-comparison between verbal and figural divergent thinking in 4-year-old children, using the Torrance Test of Creative Thinking and the Alternative Uses Task
(2017)Gender differences between verbal and figural divergent thinking in 4-your-old children were examined using the Torrance Test of Creativity, as a figural divergent thinking task, and the Alternative Uses task, as a verbal ... -
A mindfulness-based intervention for aggressive boys with mild intellectual disabilities
(2010)Background: Challenging behavior interferes with the development of adaptive behavior and social relationships. For children with mild intellectual disabilities untreated aggressive behavior can lead to long-time ... -
A Pilot Study of the Value of the Observation Tool for Child Safety, using inter-rater agreement (2.5-6 years, Dutch version) in the Netherlands
(2017)Introduction. In the Netherlands, no evidence-based instrument exists to screen for child abuse between 2.5-6 years. The new German Observation Tool for Child Safety was translated to Dutch and its value for judging abuse ... -
Aandachtsproblemen op de leeftijd van 5 jaar bij prematuur geboren kinderen en/of kinderen met een extreem laag geboortegewicht.
(2008)Achtergrond: Ondanks de verbeterde overlevingskansen heeft 50-70% van de prematuur geboren kinderen (< 30 weken) en kinderen met een extreem laag geboortegewicht (< 1000 gram) ‘milde’ ontwikkelingsproblemen, zoals een ... -
Academisch taalgebruik van leerkrachten en leerlingen van groep 1-2 van het basisonderwijs: Wetenschappelijk redeneren over luchtdruk
(2010)Doel Deze thesis richt zich op academisch taalgebruik van leerkrachten en leerlingen van groep 1/2, met name of de zogenaamde talentenkrachttaak [TK-taak] academische taal uitlokt en of er sprake is van een samenhang tussen ... -
Active Support: Lange termijneffecten op de geobserveerde begeleidingsstijl en het geobserveerde cliëntgedrag
(2009)Samenvatting Achtergrond: Afgelopen decennia werd de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking gekenmerkt door deïnstitutionalisatie. Dit heeft er niet automatisch toe geleid dat ook de kwaliteit van bestaan voor ... -
Adolescenten in het vmbo – Ontlezing en niveau van woordenschat
(2009)Het doel van het huidige onderzoek was om de relatie tussen lezen als vrijetijdsbesteding en woordenschatniveau van adolescenten uit het tweede leerjaar van het vmbo uit de provincie Utrecht te onderzoeken. Daarbij is een ... -
Agressieve kinderen, wat is de prijs? Een analyse van de hulpverleningskosten gemaakt door kinderen met en zonder agressief gedrag en hun ouders
(2009)Background. Antisocial behaviour is the most common mental health problem in childhood and has widespread effects. Therefore, care and support by public services are necessary. Aim. The purpose of this study is to examine ... -
Alcohol- en cannabisgebruik onder adolescenten. De invloed van het gezin
(2009)Achtergrond. Het alcohol- en cannabisgebruik onder adolescenten stijgt door de jaren heen. Het opgroeien in een disfunctioneel gezin is een belangrijke risicofactor voor dit middelengebruik. In de literatuur wordt verondersteld ... -
Alienation & Displaced agressie
(2010)Background: Recently, several dramatic incidents of displaced aggression, like school shootings, have occurred in different societies. It is assumed that elevated alienation is a key feature of the perpetrators. Aim: The ... -
Alienation als moderator van de relatie tussen acute sociale afwijzing en agressie bij jonge adolescenten.
(2011)This study examined whether the dispositional trait alienation moderates the link between acute peer rejection and aggression (both direct and displaced) in young adolescents. Participants (N = 138) ranging between 10 and ... -
Als één van de Ouders Kanker heeft: PTSS-Symptomen en Kwaliteit van Leven bij Ouders met Kanker
(2016)Doel Deze studie onderzoekt de verschillen tussen ouders met kanker en hun gezonde partner met betrekking tot PTSS-symptomen en de kwaliteit van leven. Daarnaast wordt er gekeken of er verschillen zijn tussen mannen en ... -
Angst bij agressieve kinderen van ouders met en ouders zonder internaliserende klachten
(2009)Het doel van deze studie was om te onderzoeken of er een verschil is in angst bij agressieve kinderen van ouders met internaliserende klachten en agressieve kinderen van ouders zonder internaliserende klachten voor en na ... -
Attention, working memory and early mathematical skills in toddlers
(2016)This study aims to gain insight into the mediating effect of working memory on the relation between selective attention and comparing/counting. Literature shows that both working memory and attention have an important ... -
Auditieve Verbale Hallucinaties bij kinderen: Vergelijking tussen kinderen uit de klinische populatie en kinderen uit de algemene populatie
(2015)Inleiding: In Nederland ervaart ongeveer negen procent van de kinderen uit de algemene populatie auditieve verbale hallucinaties (AVH). Bij een deel van de kinderen is het stemmen horen voorbijgaand, maar bij anderen kan ... -
Be active, be socially accepted, be happy
(2017)Het Exercise and Self-Esteem Model is een veelgebruikt model om de samenhang weer te geven tussen sportieve activiteit en globaal zelfbeeld, gemedieerd door het sportief zelfbeeld. Er is nog weinig bekend over de samenhang ... -
Begaafde basisschoolleerlingen: de rol van creativiteit bij het behalen van begaafde prestaties.
(2012)In dit onderzoek werd allereerst nagegaan hoe creativiteit zich verhoudt tot intelligentie, sekse en schoolprestaties bij een groep begaafde leerlingen. Vervolgens werd het effect van een creatieve interventie op creativiteit ... -
Begeleiderkenmerken: wat zien volwassenen met een licht verstandelijke beperking terug in de begeleiding en wat vinden zij belangrijk?
(2013)Achtergrond: Er komt steeds meer aandacht voor kenmerken van begeleiders en hoe die kunnen bijdragen aan het voorkomen of verminderen van (gedrags)problemen van mensen met een (licht) verstandelijke beperking (LVB). Welke ... -
Begrijpend lezen bij eentalige en meertalige kinderen: het effect van teksttype en leesstrategie
(2015)Doel: Het doel van dit onderzoek was om meer inzicht te krijgen in het leesproces bij de totstandkoming van tekstbegrip bij een- en meertalige kinderen in het basisonderwijs. Onderzocht werd of verbindingswoorden bijdragen ...