Browsing by Subject "Onderwijswetenschappen"
Now showing items 1-20 of 38
-
Assessing Formative Assessment: Nursing Students’ Perceived Use and the Relation with Their Needs and Motivation
(2017)Formative assessment has been recognized as an effective way to facilitate nursing students’ learning. It enhances autonomous motivation and contributes to the fulfilment of basic psychological needs. The self-determination ... -
Autonomie en motivatie in het voortgezet onderwijs
(2017)Onderzoeken naar de determinanten van motivatie wijzen uit dat het geven van autonomie kan leiden tot een verhoogde motivatie. In de self-determination theory (SDT) van Deci en Ryan (1985) wordt motivatie beschreven waarbij ... -
Autonomie-ondersteuning en Motivatie: de Modererende Rol van Structuur en Prestatieniveau
(2016)De zelfdeterminatietheorie stelt dat de leerkracht de motivatie van leerlingen kan verhogen door autonomie-ondersteuning aan te bieden (Deci & Ryan, 2000). In tegenstelling tot leerlingrapportages laten leerkrachtrapportages ... -
Behoeften en Motivatie van (Hoog)Begaafde leerlingen: Verschil in Reguliere Klas en Plusklas
(2016)In deze studie is met het oog op de lage motivatie en zorgwekkende prestaties van(hoog)begaafde leerlingen gekeken naar behoefte-ondersteunend onderwijs in de reguliere klas en plusklas. Middels gestructureerde observaties ... -
Datagebruik voor instructie in het basisonderwijs in relatie tot lesgeefervaring.
(2016)Om in het huidige basisonderwijs om te kunnen gaan met de cognitieve verschillen tussen leerlingen is het van belang dat leraren onderwijs bieden dat aansluit bij de individuele leerling. Leerlingdata zou leraren kunnen ... -
De bevlogen kennisdeler: het kennisdelingsnetwerk en de aanstekelijkheid van bevlogen werknemers.
(2016)Bevlogen werknemers hebben veel energie en inspiratie, zijn enthousiast en tonen initiatief om te leren. Door deze kenmerken zouden ze hun kennis en ervaring wellicht in een groter en meer divers netwerk delen dan minder ... -
De invloed van condities op organisatieniveau op de leerintenties van laagopgeleide werknemers
(2016)Medewerkers moeten voortdurend investeren in hun baan door deel te nemen aan leeractiviteiten. Laagopgeleide medewerkers hebben daar vaak moeite mee: zij hebben een lagere leerintentie. Het is belangrijk te onderzoeken of ... -
De invloed van draagvlak, leiderschap, personeelsbeleid en andere condities op professionele leergemeenschappen
(2016)Professionele leergemeenschappen (PLG’s) vormen een grote belofte voor het onderwijs. Ze hebben positieve effecten op de leerresultaten van leerlingen en op de professionalisering van docenten. Ondanks deze belofte wordt ... -
De Invloed van Motivatie, Behoefteondersteuning en Prestatie-emoties op de Academische Prestaties van Hbo-studenten
(2016)Hogescholen hebben te maken met hoge uitvals- en lage slagingspercentages. Dit is zowel schadelijk voor de instellingen zelf als voor de studenten. In dit onderzoek wordt gekeken naar wat studenten nodig hebben om goede ... -
De leerkracht- en leerlingpercepties van hun onderlinge relatie en de samenhang met motivatie en etnische achtergrond
(2016)Eerder onderzoek heeft laten zien dat veel Nederlandse leerlingen een lage intrinsieke motivatie hebben. Een goede leerkracht-leerlingrelatie (LLR) kan bijdragen aan het verhogen van deze motivatie. Bestaande studies naar ... -
De Mediatie van Self-efficacy en Team-efficacy op de Samenhang tussen Transformationeel Leiderschap en Teamleren.
(2017)Uit onderzoek is gebleken dat leerlingresultaten verhoogt worden door het teamleren van leerkrachten Dit teamleren wordt positief beïnvloed door het leiderschap van de directeur binnen de school. Het effect van de afzonderlijke ... -
De Motivatie en Ervaren Behoefte-ondersteuning van Begaafde Leerlingen in Plusklassen en Reguliere Klassen
(2016)De afgelopen jaren is er een grote toename te zien in scholen die verrijking aanbieden voor begaafde leerlingen door middel van een interne plusklas. In dit onderzoek wordt de motivatie bekeken vanuit de zelfdeterminatietheorie. ... -
De relatie tussen culturele diversiteit binnen teams en constructief conflict bij teamleren
(2017)In dit onderzoek is de relatie onderzocht tussen culturele diversiteit in werkteams en de mate van constructief conflict. Het onderzoeken van het functioneren van cultureel diverse teams is zinvol in een tijd van toegenomen ... -
De relaties tussen formatieve toetsing, de leerbenadering die studenten aannemen en hun percepties van de leeromgeving
(2017)Op de Hogeschool Rotterdam is bij de opleiding Social Work een toetsprogramma ingevoerd waarin formatieve toetsing centraal staat. Het voornaamste doel van dit toetsprogramma is het stimuleren van een diepe leerbenadering ... -
Een Dreigend Leerkrachtentekort: De Invloed van Feedback Vragen op het Behouden van Beginnende Basisschoolleerkrachten.
(2017)Het huidige Nederlandse basisonderwijs kampt met een dreigend leerkrachtentekort. Een groot aantal ervaren leerkrachten bereikt de pensioenleeftijd en daarnaast verlaten relatief veel beginnende leerkrachten het basisonderwijs ... -
Ervaringen met Sociale Mediagebruik van Jongeren met Leer- en Gedragsproblemen in Turbulente Stadia van de Sociaal Cognitieve Ontwikkeling
(2017)Dit kwalitatieve onderzoek beschrijft de resultaten van een studie naar de ervaringen met sociale mediagebruik van jongeren met leer- en gedragsproblemen bij een scholengemeenschap in Oost-Nederland. Onder sociale media ... -
Het effect van een taalaccent in een videovoorbeeld op de visuele aandacht van lerende
(2017)Het ontwikkelen van kennis, oftewel leren, kan door middel van voorbeelden. Leren van voorbeelden is binnen een grote range van taken en contexten effectief en kan in verschillende vormen voorkomen, bijvoorbeeld middels ... -
Het kwantitatieve en kwalitatieve effect van werknemerservaring op het sociale netwerkleren
(2016)Dit onderzoek richt zich op de verschillen tussen sociale netwerken bij startende en ervaren werknemers, zodat organisaties op deze verschillen kunnen inspelen en daardoor zorgen voor betere prestaties. Uit literatuuronderzoek ... -
Het leren van de Nederlandse Taal door vluchtelingen: de relatie tussen verschillende leerstrategieën en taalbekwaamheid
(2017)Doel. De vraag die in dit onderzoek centraal staat, is: welke leerstrategieën hebben een positieve relatie met Nederlandse taalbekwaamheid bij vluchtelingen die een inburgeringscursus volgen? Inzicht in welke leerstrategieën ... -
Hulpbronnen als invloed op de relatie tussen werkdruk en de ervaren competentie van beginnende docenten
(2017)Doel van dit onderzoek was om te analyseren in hoeverre hoge werkdruk resulteert in lagere ervaren competentie (zelfvertrouwen op het werk) van beginnende docenten. Tevens is onderzocht of de aanwezigheid van vier hulpbronnen ...