Browsing by Subject "Onderwijskundig ontwerp en advisering"
Now showing items 1-20 of 320
-
Aanvullende peerfeedback in een chatomgeving: wat levert het op?
(2010)In dit onderzoek is gekeken naar peerfeedback in het wetenschappelijk onderwijs. 63 Studentengroepen hebben in tweetallen voor de onderwijskunde cursus Assessment en Evaluatie een paper moeten schrijven. Op de conceptversie ... -
Aardrijkskunde Spelen.
(2015)Het combineren van onderwijs en spel wordt gezien als een manier om de betrokkenheid van scholieren te vergroten. Onderwijs en spel hebben echter verschillende doelstructuren, wat een hoge betrokkenheid binnen leerspellen ... -
Adaptiviteit in de Begeleiding van Leerlingen tijdens Zelfstandig Werken. Een Vergelijking tussen Prestatieniveau van de Leerlingen en Contingentie van de Ontvangen Begeleiding.
(2015)In dit onderzoek wordt, op basis van de theorie over contingentie, gekeken of docenten leerlingen die hoog presteren voor het vak dat ze geven adaptievere begeleiding geven dan leerlingen die lager presteren. Het is ... -
ALLE HENS AAN DEK Een opvoedingsvraag aan de Brede School over de maakbaarheid van een morele maatschappij
(2009)Opvoeden is ‘hot’ en dat is niet voor niets. Immers in de huidige tijd wordt hard geroepen om actie tegen een vermeende normvervaging. Om uiteenlopende redenen meent de oudere generatie dat vroeger de tijden beter waren ... -
Annotatiegebruik van correctoren
(2013)Dit onderzoek heeft zich gericht op het annotatiegebruik van correctoren van de vakken Nederlands, Engels, wiskunde, biologie, geschiedenis en tehatex van het centraal examen 2009 in Nederland. Middels een inhoudsanalyse ... -
Autism Spectrum Disorder, Interpersonal Teacher Behavior and Motivation A study into interpersonal teacher behavior and its association with pupil motivation in special education
(2012)The purpose of this study is to find out to what extent interpersonal teacher behavior is displayed in specialized Autism Spectrum Disorder learning situations and the way pupils are motivated in these. Special Educational ... -
Automatiseren en Bewegen
(2016)Probleemstelling. Vanuit de zorg om de gezondheid van kinderen is de afgelopen jaren steeds meer aandacht voor het belang van bewegen. In verschillende onderzoeken is naast het positieve effect op de gezondheid ook gevonden ... -
Autonoom en zelfregulerend leren door studenten die samenwerken aan een complexe leertaak
(2015)Dit onderzoek richt zich op de relatie tussen de mate waarin studenten kenmerken van autonomie en zelfregulerend leren ervaren en toepassen bij een complexe leertaak enerzijds en de resultaten die zij behalen bij het ... -
Basisschoolleerlingen en hun beeld van de leerkracht in relatie tot verschillende kenmerken van leerling en leerkracht
(2009)In dit artikel wordt een onderzoek beschreven naar het beeld dat basisschoolleerlingen hebben van hun leerkracht. Er is onderzocht of de kenmerken van de leerkracht (ervaring en geslacht) en kenmerken van de leerlingen ... -
Beïnvloedbare factoren bij formatief toetsen in het hoger onderwijs
(2011)In het hoger onderwijs ervaren docenten dat de meeste studenten zich enkel inzetten voor formatieve toetsen wanneer ze daarvoor beloond worden, bijvoorbeeld met een bonuspunt. Onderzocht is welke factoren van invloed zijn ... -
Belemmeringen bij transfer van het geleerde naar de beroepspraktijk bij ICT-coördinatoren in het basisonderwijs
(2015)De invloed van ICT binnen het primair onderwijs is de afgelopen jaren sterk gegroeid. Om het gebruik van ICT op de basisschool in goede banen te leiden, zijn ICT-coördinatoren aangesteld. Cursussen moeten ervoor zorgen dat ... -
Benodigde competenties voor en behoefte aan professionalisering van leermeesters in een leerwerkbedrijf volgens mbo-docenten binnen de sectoren Zorg en Techniek
(2011)In het middelbaar beroepsonderwijs is een trend te bespeuren om leren en werken met elkaar te verweven in een leerwerkbedrijf. Het vormgeven van dit onderwijsconcept, secondary apprenticeship, betekent een andere rol voor ... -
Betekenisvol Leren Onderwijzen: visie en opleidingspraktijk?
(2016)Betekenisvol leren onderwijzen: visie en opleidingspraktijk? Monitoren en borgen van de uitwerkingen van de visie Betekenisvol Leren Onderwijzen in het onderwijsaanbod door studentevaluaties als feedbackinstrument op ... -
Blended-learning en digitale immigranten; een gouden combinatie voor het ontwikkelen van vaardigheden, of een misplaatsing van ouderen in een digitaal tijdperk?
(2015)Dit onderzoek gaat in op de vraag in hoeverre leerstijlen en percepties op de leeromgeving de vaardighedenontwikkeling door middel van een blended-learningprogramma voorspellen. Hierbij wordt leeftijd als interactievariabele ... -
Boundary crossing en boundary objects in het middelbaar beroepsonderwijs.
(2016)Een tekort aan beroepskennis bij studenten in het beroepsonderwijs volgens een rapport van de Onderwijsraad, docenten in het beroepsonderwijs met te weinig actuele beroepskennis en een onlangs herzien kwalificatiedossier ... -
Bruggenbouwers in het Kennisnetwerk van het Onderwijs
(2016)Uitwisseling van kennis en ervaringen bij personen in een organisatie vindt plaats in een netwerk van sociale relaties. Individuen behoren tot verschillende sociale netwerken, waaronder werk, privéleven, kennisnetwerken ... -
Charismatisch leiderschap. Een onderzoek naar de link tussen schoolleiderschap, professionele leergemeenschappen en leerprestaties van leerlingen.
(2016)De laatste jaren is de invloed van de schoolleider indirecter geworden, maar zeker niet minder belangrijk. De link tussen schoolleiderschap en leerprestaties van leerlingen op de basisschool lijkt op een ongrijpbare zoektocht ... -
Christelijke leraren over onderwijsprofessionalisering
(2013)Er is voor hogeschool Driestar onderzoek gedaan naar de opvattingen, participatie en behoeften van christelijke leraren ten aanzien van professionaliseringactiviteiten die het christelijk karakter van hun werk versterken. ... -
Coaching on-the-job- effectief coachgedrag in retailorgainsaties
(2011)Organisaties zijn steeds meer geïnteresseerd in de leermogelijkheden van het werk. Enerzijds leveren cursussen, trainingen en opleidingen niet altijd de verwachte resultaten op de werkvloer, anderzijds zijn innovaties en ... -
Cognities en Handelen van Schoolleiders in het Voortgezet Onderwijs in Nederland ten aanzien van Goed Schoolleiderschap. Kennis, Ideaalbeeld, Zelfbeeld, en Docentbeeld
(2013)Het handelen van schoolleiders is een belangrijk thema in het onderzoek naar schooleffectiviteit en –verbetering. Het bestaan van een relatie tussen beide wordt al langer aangenomen, maar hoe deze relatie precies verloopt ...