Browsing by Subject "Onderwijskunde"
Now showing items 1-20 of 94
-
Al lerend werken
Empirisch onderzoek heeft aangetoond dat er een verschuiving plaatsvindt van opleiden naar leren binnen organisaties. Het wegnemen van de scheiding tussen werk- en opleidingspraktijk zorgt ervoor dat leren op de werkplek ... -
Alcohol and the youth: a bottom-up approach to develop educational measures
(2011)A major challenge for governments as well as schools and health professionals is developing educational measures to decrease the amount of alcohol consumptions among youth. This article reports the findings of a qualitative ... -
Are we doing something wrong? How schools’ policies and practices are related to student dropout.
(2016)This present study analysed the school policies and practices that seemed to be related to dropout. The purpose of this study was to determine the strongest contributing factors that can explain the risk of students’ ... -
Are we doing something wrong? The relationship between schools’ policies and practices and student dropout
(2016)This research investigated whether, and in what way schools are capable of reducing dropout rates through their policies and practices and students’ attitudes. To measure the dropout risk, a questionnaire including both ... -
Attitude, kwaliteit van peerfeedback en leereffect na peerassessmenttraining over stijl bij basisschoolleerlingen
Peerfeedback is feedback die gegeven wordt door gelijkgestemden. In het basisonderwijs is er nog weinig onderzoek verricht naar peerfeedback. In dit artikel wordt getracht antwoord te krijgen op de vraag of een training ... -
Behoefte-ondersteuning en behoefte-frustratie: samenhang met motivatie en uitstelgedrag bij het maken van huiswerkopdrachten. Onderzoek naar de positieve en negatieve oorzaken en gevolgen van motivatie onder havo-scholieren.
(2016)In dit onderzoek worden behoefte-ondersteuning en behoefte-frustratie in verband gebracht met motivatie en uitstelgedrag bij het maken van huiswerkopdrachten onder havo-4 scholieren. Er wordt gekeken naar de samenhang ... -
Bekwaamheidseisen startende leraren
(2016)Onderwijs moet goed georganiseerd zijn en het moet duidelijk zijn over welke bekwaamheden leraren moeten beschikken om te leren wat er geleerd moet worden (Coonen, 2005). De vraag is echter in hoeverre deze vanuit de ... -
Bekwaamheidseisen startende leraren
(2016)Onderwijs moet goed georganiseerd zijn en het moet duidelijk zijn over welke bekwaamheden leraren moeten beschikken om te leren wat er geleerd moet worden (Coonen, 2005). Maar in hoeverre komen deze vanuit de overheid ... -
Bewust of onbewust rekenvaardig schatten?
Het kunnen schatten is een waardevolle vaardigheid, het is een cognitieve activiteit die bijdraagt aan de ontwikkeling van wiskundige vaardigheden. Volgens de theorie van Dijksterhuis e.a. (2006) blijkt dat het onbewuste ... -
Comparison Between Students and Teachers in Judgment Accuracy and Cue-Utilization: An Explorative Approach
(2016)This study takes an explorative approach to comparing students’ and teachers’ judgment accuracy and their corresponding use of cues. The first task students had to perform, consisted of reading six explanatory texts. The ... -
De effecten van feedback op de self-efficacy en prestatie van basisschoolleerlingen bij bewegingsonderwijs
In het basisonderwijs is een grote rol weggelegd voor feedback, niet alleen bij cognitieve vakken, maar ook tijdens bewegingsonderwijs. Feedback kan onder andere zorgen voor verbetering of aanpassing van geleverde prestaties ... -
De invloed van formatieve assessment op de leerbenadering
(2016)Om informatie beter en langer te kunnen onthouden is het van belang dat leerlingen en studenten de deep-processing leerbenadering gebruiken. Scholen en opleidingen kunnen het gebruik van deze leerbenadering bij leerlingen ... -
De invloed van het type leerdoel op feedbackperceptie en het effect hiervan op de taakmotivatie van de feedbackontvanger
(2011)Dit onderzoek heeft gekeken of het type leerdoel van invloed is op de feedbackperceptie en of dit een effect heeft op de taakmotivatie van de feedbackontvanger. Het onderzoek had een mixed-method design. De participanten ... -
De invloed van visueel-ruimtelijke werkgeheugencapaciteit op een number sense gerelateerd educatief computerspel bij kleuters
(2016)Dit onderzoek richt zich op in hoeverre de mate van entertainende elementen het verschil in niveaustijging binnen het spel tussen kleuters met een lage visueel-ruimtelijke werkgeheugencapaciteit en kleuters met een hoge ... -
De invloed van visueel-ruimtelijke werkgeheugencapaciteit op een number sense gerelateerde educatieve game bij kleuters
(2016)Achtergrond: Dit onderzoek richt zich op in hoeverre de mate van entertainende elementen het verschil in niveaustijging binnen het spel tussen kleuters met een lage visueel-ruimtelijke werkgeheugencapaciteit en kleuters ... -
De invloed van visueel-ruimtelijke werkgeheugencapaciteit op number sense gerelateerde educatieve spellen in de kleuterklas.
(2016)Achtergrond: Dit onderzoek richt zich op in hoeverre de mate van entertainende elementen het verschil in niveaustijging binnen het spel tussen kleuters met een lage visueel-ruimtelijke werkgeheugencapaciteit en kleuters ... -
De Leeropbrengsten van Coschappen in het Buitenland: Het onderwijskundig rendement van verplichte, reguliere coassistentschappen in het buitenland op de domeinen medische kennis, klinische vaardigheden, communicatie en professioneel gedrag in relatie tot leeromgeving en copingstrategieën
(2012)Internationalisering van het medisch onderwijs staat sterk in de belangstelling en komt vooral tot uiting in uitgaande studentenmobiliteit. Grote aantallen studenten van de Nederlandse geneeskunde opleidingen gaan naar het ... -
De professionele ontwikkeling van universitaire docenten. Een evaluatie van de driedaagse cursus ‘Didactiek Basiskwalificatie UvA-docent’, aangeboden door het CNA.
Sinds 2008 worden er bekwaamheidseisen aan universitaire docenten gesteld, middels de certificering Basiskwalificatie Onderwijs. Een onderdeel voor het behalen van deze certificering is vaak het volgen van één of meerdere ... -
De relatie tussen accuratesse van docentbeoordelingen over leerlingprestaties op begrijpend lezen en adaptieve scaffolding
(2016)In dit onderzoek zijn twee relaties onderzocht. Ten eerste is de relatie onderzocht tussen de accuratesse van docentbeoordelingen en adaptieve scaffolding en ten tweede het verschil tussen de accuratesse van docentbeoordelingen ...