Browsing by Subject "Leraar Voorbereidend Hoger Onderwijs in Wiskunde"
Now showing items 1-19 of 19
-
Applets: aanwinst of overbodig?
(2009)Het aanbod aan applets voor wiskunde wordt steeds groter. Toch worden deze via internet te starten computerprogramma’s nog niet heel veelvuldig toegepast tijdens de wiskundeles. Het gebruik staat zelfs vaak ter discussie. ... -
D module
(2010)Ontwerponderzoek voor een wiskunde D module over passer-en-liniaalconstructies en constructies met origami. -
De grafische rekenmachine, hulpstuk of struikelblok?
(2009)In de vierde klas van de HAVO en het VWO krijgen de leerlingen voor het eerst te maken met de grafische rekenmachine. In de praktijk blijkt deze introductie problemen op te leveren. Wat is hiervan de oorzaak en hoe zijn ... -
Development of spatial awareness skills of congenitally blind people from the view of a mathematics teacher
(2020)Although there are many blind people in the world, some of them are born blind, research on the development of spatial awareness in them is very limited. Most research that is available focuses on a specific aspect of ... -
Didactische werkvormen tijdens de wiskundeles in het vwo op een traditionele school
(2010)Didactiek en werkvormen: ze zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. In dit onderzoek is er gekeken naar het gebruik van werkvormen in de wiskundeles. Op een traditionele school zijn er observaties uitgevoerd in zowel de ... -
Extra aanbod aan de leerling met cognitief talent: wat vindt de leerling er zelf eigenlijk van?
(2013)De laatste jaren is er in Nederland veel aandacht voor de cognitief talentvolle leerling. Uit internationale onderzoeken blijkt dat de intelligente Nederlandse leerling het in vergelijking tot zijn buitenlandse leeftijdsgenoot ... -
Horizontaal Mathematiseren: jong geleerd, oud gedaan?
(2011)Docenten klagen dat bovenbouwleerlingen onvoldoende in staat zijn om een realistisch verhaaltje te vertalen naar een wiskundig probleem: het zogenaamde horizontaal mathematiseren. In ons kwalitatieve onderzoek proberen ... -
Houd zij-instromers op het juiste pad : De rol van de begeleiding op school
(2015)Een goede begeleiding en scholing van zij-instromers is belangrijk om ze te behouden voor het onderwijs. Te vaak verlaten zij-instromers na een korte of langere periode weer het onderwijsveld. Deze studie biedt meer inzicht ... -
Invloed van de taakverdeling bij een practicum op de leeropbrengst
(2014)Bij het uitvoeren van een practicum op het middelbaar onderwijs wordt vaak in duo’s gewerkt waarbij er binnen de duo’s een bepaalde taakverdeling is. In dit artikel wordt onderzocht in hoeverre deze taakverdeling invloed ... -
KWT: zin of onzin?
(2010) -
Module Wiskunde D
(2010)Aan de hand van onderwerpen uit de Geschiedenis van de Wiskunde, die aansluiten bij niveau en vaardigheden van 5 vwo, Beta leerlingen uitdagen in wiskunde. -
NLT - worden de doelen waargemaakt?
(2010)Natuur, leven en technologie (NLT) is een nieuw geïntegreerd keuze bètavak voor HAVO en VWO. Een van de gestelde doelen van dit vak is het vergroten van de samenhang tussen de verschillende bètavakken. Om te onderzoeken ... -
Probleemoplossen in 3 en 4 VWO - Hoe kun je wiskunde leerlingen gevoelig maken voor heuristiek?
Het onderwijzen van heuristiek of onderzoekend wiskunde bedrijven tijdens de wiskundelessen wordt onvoldoende belicht in het huidige curriculum, dus de methode en hoe het op school vorm vormgegeven wordt. Dus ligt daar een ... -
Shift problem: vergelijkingen oplossen
(2020)Als gevolg van de heersende prestatiecultuur op het Goois lyceum hanteren veel leerlingen bij wiskunde een weten-dat (in tegenstelling tot weten-waarom) aanpak, waarbij voorgeschreven stappenplannen uit het hoofd geleerd ... -
STRETCHEN: de lat hoger leggen
(2013)Een grote middelbare school in het midden van het land heeft er in 2011-2012 voor gekozen om de lat voor leerlingen hoger te leggen, wanneer die daarvoor de mogelijkheden hebben. De ‘zesjescultuur’ moest worden tegengegaan. ... -
Veilig en gekend voelen op het KWC Culemborg
(2010)Op onze stageschool, het Koningin Wilhelmina College (KWC) in Culemborg, is drie jaar geleden het werken in kernteams ingevoerd met als hoofddoel dat leerlingen zich ‘veilig, geborgen en gekend weten’. De kernteams streven ... -
Weten wat je niet weet: Weten wat je niet weet: Verbeteringen in de voorbereiding op de toets voor leerlingen in het voorgezet onderwijs
(2012)De centrale vraag in dit onderzoek is: Hoe kunnen we leerlingen die dat nodig hebben, helpen de voorbereiding op hun toetsen te verbeteren. Uit mijn onderzoek blijkt dat de leerlingen op een verschillende manier de toets ...