Browsing by Subject "Leraar Voorbereidend Hoger Onderwijs in Spaans"
Now showing items 1-17 of 17
-
Burnout bij docenten .Een test op persoonlijkheidskenmerken als hulpmiddel bij het voorkomen van een burn-out bij docenten. Is er onder docenten draagvlak voor een dergelijke test als onderdeel van het personeelsbeleid en als ontwikkelinstrument?
(2011)Dat een burn-out niet alleen veroorzaakt wordt door bepaalde werkomstandigheden maar ook door het hebben van bepaalde persoonlijkheidskenmerken, is al langer bekend. In andere beroepsgroepen is een test op persoonlijkhei ... -
Differentiëren op het VWO
(2013)Binnen de lerarenopleidingen wordt vaak benadrukt hoe belangrijk het is om iedere leerling tot zijn recht te laten komen. In de onderwijspraktijk blijkt het echter vaak nog moeilijk om een concrete invulling te geven van ... -
Dyslexie in het Moderne Vreemde Talenonderwijs
(2010)In elke klas zit wel een leerling die problemen heeft met lezen oftewel dyslexie heeft. De verschillende moderne vreemde talen die een leerling moet volgen kunnen zijn dan ook een uitdaging of zelfs een regelrechte ramp ... -
Help! Spreekangst!
(2010)Het is algemeen bekend dat niet iedere leerling zich prettig voelt als hij/zij in een vreemde taal moet spreken. Om er acher te komen wat de verschillende oorzaken zijn van spreekangst, is een onderzoek uitgevoerd. -
Het Atheneum-Plus mentoraat: Leren. Leven. Kiezen. Het mentoraat voor de slimme leerling op een middelbare school: sociaal-emotionele begeleiding en onderpresteren.
(2011)Hoe vul je mentorlessen in voor (hoog)begaafde leerlingen als het gaat om sociaal-emotiooneel begeleiding en/of onderpresteren? Ik heb gekeken hoe dit plaatsvindt op een middelbare school waar de verantwoordelijkheid voor ... -
Het gebruik van de doeltaal in de lessen Spaans: de motieven van docenten en de perceptie van leerlingen
(2015)Dit onderzoek richt zich aan de ene kant op het doeltaalgebruik van docenten Spaans in 3 en 4 vwo. Wanneer zetten ze het Spaans in en wanneer het Nederlands? Waarom schakelen ze over? Daarnaast wordt onderzocht wat leerlingen ... -
Het Leonardo-concept
(2010)"Iedere school heeft hoogbegaafden, niet alleen het gymnasium. Het is het zoeken waard. Het is van wezenlijk belang dat een kind de aandacht in het onderwijs krijgt dat het nodig heeft. Onderwijs op maat (Groensmit, Talent 2007!" -
Hoe kan de docent door zijn gedrag de leerling motiveren?
(2011)In de literatuur worden verschillende factoren genoemd die van belang zijn voor docenten om de motivatie van leerlingen te beïnvloeden. In dit onderzoek is gekeken naar het gedrag van docenten dat invloed heeft op de ... -
La formación de una conciencia intercultural en la clase de ELE
(2019)Resumen El presente estudio tiene como objetivo investigar de qué manera contribuye el programa de Español como Lengua Extranjera (ELE) a la concienciación sobre cultura e interculturalidad de los alumnos de mbo (formación ... -
Met kennis de wereld in!: Over motivatie in transfer.
(2009)Het onderwijs is gericht op het aanleren van vaardigheden en het ontwikkelen van kennis. Docenten zijn voortdurend bezig om hierin nieuwe wegen te vinden en om manieren te zoeken om deze kennis en vaardigheden bij de ... -
nereL feitaerC. Hoe ervaren leerlingen een creatieve grammaticales Spaans?
(2014)Dit artikel is gericht op het onderzoek naar de leerlingervaring bij een creatieve grammaticales binnen het schoolvak Spaans. Het artikel start met een theoretische uiteenzetting over de definitie van creatief onderwijs. ... -
Plezier in poëzie - Poëzie in de beginnerslessen Spaans ter bevordering van het taalplezier
(2014)Berber Minnema en Carolina de Groot, zijn docent-in-opleiding, voor het schoolvak Spaans aan het Centrum voor Onderwijs en Leren van de Universiteit Utrecht. In het kader van hun opleiding tot eerstegraadsdocent verrichtten ... -
Sprechmotivation im Fach Deutsch an niederländischen Schulen
(2011)Tijdens de lessen Duits moesten wij een gebrek aan motivatie vaststellen om spreekopdrachten in het Duits te realiseren. Om de redenen te achterhalen werden met hulp van een enquête 263 leerlingen van 4 verschillende scholen ... -
Spreekangst bij gespreksvaardigheidstoetsing
(2014)Wanneer men vreemde-taallessen geeft of observeert komt naar voren dat veel leerlingen het praten in de vreemde taal eng vinden, zowel bij gesprekjes in de klas als bij verschillende toetsvorm situaties. Om deze reden ... -
Troubleshooten in Taaldorpland. Hoe kan een taaldorp transparanter zijn voor ll van verschillende spreekniveau’s?
(2011)In het volgende artikel vindt de lezer een studie over de schaduwzijden van het zogenaamde Taaldorp van de Moderne Vreemde Talen. Eerst wordt het fenomeen Taaldorp belicht vanuit voorgaande studies en op die manier ...