Browsing by Subject "Leraar Voorbereidend Hoger Onderwijs in Scheikunde"
Now showing items 1-20 of 21
-
Applets in het huidige scheikunde onderwijs
(2013)Scheikunde is een abstract vak en vraagt veel inbeeldingsvermogen van de leerlingen. Applets zijn computerprogrammaatjes die daarbij van grote hulp kunnen zijn, omdat deze beter kunnen visualiseren en simuleren dan een ... -
Beta is de toekomst! De houding van 4-vwo leerlingen ten opzichte van bètawetenschap.
(2011)Vergeleken met andere Europese landen zijn er in Nederland erg weinig afgestudeerden in de bètatechnische sector. Omdat Nederland streeft naar een kenniseconomie, zijn hoog opgeleide wetenschappers in deze richting hard ... -
Corrigeren en belonen, verschillen en overeenkomsten tussen docenten
(2011)Dit onderzoek is uitgevoerd op 't Hooghe Landt in Amersfoort in de afdeling 2b, bovenbouw havo. Alle docenten hebben een vragenlijst ingevuld waarop ze hun reactie konden geven op verschillende soorten gedragingen. We ... -
De invloed van de nieuwe examenprogramma’s op het contextgebruik in het bètaonderwijs
Komend schooljaar worden nieuwe examenprogramma’s ingevoerd voor de vakken biologie, natuurkunde en scheikunde, waarbij de concept-in-context benadering als uitgangspunt is genomen. In dit onderzoek is gekeken naar de ... -
Determinatie HAVO/VWO: Filtreren of destilleren? Aanbevelingen voor het Openbaar Lyceum Zeist om de determinatie HAVO/VWO te verbeteren
(2011)Het Openbaar Lyceum Zeist heeft in 2008 besloten de determinatie HAVO/VWO, die in belangrijke mate is gebaseerd op de behaalde cijfers aan het einde van de brugklasperiode, verder te onderbouwen met aanvullende informatie ... -
Dragen voorlichtingsactiviteiten bij tot het maken van een passende profielkeuze?
(2010)Scholen besteden in de derde klas veel aandacht aan voorlichting voor de profielkeuze. Het maken van een passende keuze is zowel in belang van de school als in belang van de leerling. Een belangrijke vraag is of de ... -
Een schoorsteen van 1800 meter hoog
(2011)Studenten en leerlingen maken bij de exacte vakken vaak fouten bij berekeningen. Soms ontstaan hierdoor onzinnige en onrealistische antwoorden. Hoe komt het dat onrealistische antwoorden soms worden opgeschreven zonder dat ... -
ELO: Too sexy for my sectie? (pgo_Snijder_Rademaker_Leusink_Knijnenburg)
In hoeverre zijn er verschillen en overeenkomsten in het gebruik van de mogelijke functionaliteiten van ELO’s in alfa, bèta en gammasecties? -
Kleren maken de man, maar maken ze ook de docent? Invloed van kleding op gezag en benaderbaarheid docenten
(2011)In dit onderzoek is gekeken naar de invloed van het dragen van formele kleding op de perceptie die leerlingen van een docent hebben. Er is gekeken naar de invloed hiervan op hoe leerlingen het gezag en de benaderbaarheid ... -
Meer interesse in exacte vakken bij zelfgekozen onderwerpen?
(2009)In de derde klas van Havo en VWO wordt een profielkeus gemaakt door de leerlingen. Meerdere leerlingen hebben aan het begin / in de loop van het 3e jaar een keuze gemaakt anders dan een Natuur/Techniek of Natuur/Gezondheid ... -
Regulatie van het leren van leerlingen uit het voortgezet onderwijs
(2010)De laatste jaren is het voortgezet onderwijs in Nederland sterk veranderd onder invloed van onderwijsvernieuwingen als de basisvorming en tweede fase. Er is meer aandacht gekomen voor zelfstandig leren, ontwikkelen van ... -
The relation between a teacher's quality of motivation and their autonomy- supporting classroom behaviour. A Case study in secondary chemistry education.
(2020)In order to elucidate a possible connection between teacher's motivational profile and their observed autonomy-supportive behaviour in class, two chemistry teachers and their classes in the same school in secondary education ... -
TO TTO OR NOT TO TTO. A case study in a Dutch secondary school
(2014)Bilingual education in Dutch schools (called the TTO program) needs a certain amount of students to be viable. In this research, the authors undertake a survey in a Dutch secondary school to understand how to communicate ... -
Van HAVO-3 naar HAVO-4. Waarom zo moeilijk?
(2012)Dit verslag is gemaakt naar aanleiding van een onderzoek dat is uitgevoerd op het Niftarlake College te Maarssen-Broek in het kader van mijn opleiding voor de eerstegraads bevoegdheid scheikunde aan het COLUU te Utrecht. ... -
Verlaging discrepantie SE-CE: welke maatregelen zijn effectief?
(2011)Discrepantie tussen schoolexamen en centraal examen. Op menig school is dit een groot probleem en speelt dit vaak al jaren. In het hier beschreven onderzoek zijn er door de directie van een school voor voortgezet onderwijs ... -
Verwachtingen en doeltreffendheid van het vak ‘science’
(2013)In dit onderzoek is gekeken naar de verwachtingen en het beeld van de leerlingen van het vak ‘science’ en de doeltreffendheid van de door de docenten opgestelde leerdoelen voor het vak ‘science’. Uit het onderzoek blijkt ... -
Verwachtingen van applets in het scheikunde onderwijs: Leerlingen, Docenten en Ontwerpers
(2013)De toepassing van applets, animaties en computersimulaties in het onderwijs wordt door de snelle technologische ontwikkeling van internet, software programma’s en de verbeterde digitale infrastructuur op scholen bevorderd. ... -
Waarom leerlingen met bètatalent afzien van een N&T profiel
(2012)Veel bètatalent blijft onbenut: 25% van de jongens en 20% van de meisjes die geen N&T profiel kozen, hadden daar wel met succes eindexamen in kunnen doen. Meer inzicht is nodig in de factoren die tot deze keuze leiden. Dit ... -
Wat vind je er zelf van? Een beschrijvend onderzoek naar ervaringen en voorkeuren van jongens en meisjes van mondelinge, klassikale feedback
In een beschrijvend onderzoek zijn jongens en meisjes met elkaar vergeleken op basis van hun ervaringen met en voorkeuren voor de feedback die zij van hun vrouwelijke en mannelijke docenten ontvangen. Daarnaast zijn deze ...