Browsing by Subject "Leraar Voorbereidend Hoger Onderwijs in Nederlands"
Now showing items 1-20 of 32
-
Autonomie in de bovenbouw. Autonomie door zelfreflectie in de bovenbouw havo en vwo.
(2013)Dit onderzoek richt zich op het vergroten van de perceptie van autonomie van leerlingen in de bovenbouw. Autonomie is naast competentie en relatie een basisbehoefte om gemotiveerd te kunnen leren (Stevens, 2004). Uit ... -
Ben jij een Frits of een Floortje? De praktische toepassing van literaire competentieniveaus binnen het schoolvak Nederlands
(2010)"Waarom moet je lezen wat je nog niet kunt begrijpen?” Deze vraag ligt ten grondslag aan het boek Het oog van de meester door Theo Witte (2008). Witte heeft veel onderzoek gedaan naar de literaire ontwikkeling van ... -
De invloed van feedback bij leren-door-observeren Een onderzoek naar het effect van communicerend leren met enkele feedbackvarianten
(2011)In het laatste decennia is veel onderzoek gedaan naar de didactiek leren-door-observeren. Ons onderzoek maakt daar ook deel van uit. 45 leerlingen uit havo-2 hebben een instructie voor een goocheltruc geschreven. De 45 ... -
Didactisch Coachen: onderzoek naar het effect van de cursus Didactisch Coachen op docenten en leerlingen
(2013)Dit artikel is geschreven in het kader van het ProFeed-project, dat feedback op middelbare scholen onderzoekt en daarmee ook de onderwijspraktijk. Dit onderzoek is onderdeel van een groter driejarig onderzoek. In dit ... -
Gezocht: de ideale mentor (m/v)
(2012)Theorieën over mentoraat in het middelbaar onderwijs onderscheiden veel taken van de mentor, die zich richten op verschillende vlakken van de leefwereld van leerlingen. Dit PGO richt zich echter op de vraag welke waarde ... -
Het nut van huiswerk: theorie & praktijk
(2009)Huiswerk… waarom geven wij als docenten eigenlijk huiswerk op? Heeft dit wel nut? Dit hebben wij onderzocht voor ons PGO. De vraag die hierin centraal staat is: In hoeverre komen bestaande theorieën over het fenomeen ... -
Hoe men ’t gezonken kofschip tracht te bergen: Een inventariserend onderzoek naar taalbeleid.
(2011)Het taalniveau van leerlingen is onder de maat. Om dit probleem aan te pakken is er in april 2010 wetgeving gekomen die scholen verplicht actief taalbeleid te voeren, het zogenaamde taalbeleid. Veel scholen bevinden zich ... -
Hoera, we hebben leesles
Hoe kan je het plezier in lezen in de brugklas vergroten, Waarom is lezen belangrijk, waarom lezen sommige leerlingen niet. -
How to promoot a school? Een onderzoek naar communicatie tussen het Johannes Fontanus College en het Oosterlicht College en hun aanleverende basisscholen.
(2012)Ja, hoe doe je dat nou? Jouw school op de kaart zetten? Hoe kun je ervoor zorgen dat er jaarlijks genoeg aanmeldingen zijn? Eén van de mogelijkheden hiervoor is goed contact met basisscholen. Voor ons PGO hebben wij onderzoek ... -
'Interactieve' feedback op UniC. Het interview als meetinstrument.
(2012)UniC is een school waarbij gewerkt wordt in domeinen. Leerlingen zijn zodoende veel zelfstandig aan het werk. Feedback is dus een essentieel onderdeel bij het leren voor onze leerlingen. Omdat dit onderdeel zich ook nog ... -
Krenten in de pap of ondergeschoven kindje? Een vergelijkend onderzoek naar geïntegreerd literatuuronderwijs op De Heemlanden in Houten en niet-geïntegreerd literatuuronderwijs op het Leidsche Rijn College in Utrecht, het Minkema College in Woerden en het St. Maartenscollege in Voorburg.
(2012)Dit is een verslag van een onderzoek naar de factoren die een rol spelen bij het wel of niet invoeren van Geïntegreerd Literatuuronderwijs (GLO) in de tweede fase van het voortgezet onderwijs. Uit de literatuur blijkt dat ... -
Krenten in de pap of ondergeschoven kindje? Een vergelijkend onderzoek naar geïntegreerd literatuuronderwijs op De Heemlanden in Houten en niet-geïntegreerd literatuuronderwijs op het Leidsche Rijn College in Utrecht, het Minkema College in Woerden en het St. Maartenscollege in Voorburg.
Dit is een verslag van een onderzoek naar de factoren die een rol spelen bij het wel of niet invoeren van Geïntegreerd Literatuuronderwijs (GLO) in de tweede fase van het voortgezet onderwijs. Uit de literatuur blijkt dat ... -
Missie geslaagd? Een onderzoek naar de ervaring van excursies door taal- en cultuurdocenten.
(2012)In dit artikel wordt verslag gedaan van een onderzoek naar excursies. Hierin wordt antwoord gegeven op de vraag hoe taal- en cultuurdocenten excursies ervaren. Eerder onderzoek heeft uitgewezen dat een groot aantal factoren ... -
Motivatie is het Sleutelwoord
(2012)Het lijkt de normaalste zaak van de wereld, huiswerk maken. Echter is de praktijk lijkt dit niet het geval. Docenten klagen vaak over het huiswerkgedrag van de leerlingen. Huiswerk wordt vaak niet of slecht gemaakt. In dit ... -
Motivatie voor de toekomst? Motivatie voor het vak Nederlands in havo 4
(2010)Veel docenten constateren motivatieproblemen bij leerlingen in havo 4. In dit onderzoek staat de relatie tussen motivatie en toekomstbeeld van deze leerlingen centraal. Aan de hand van de onderzoeksresultaten kan worden ... -
poëzie leren lezen in dialoog
(2011) -
Samenvatten als leesstrategie. Een onderzoek naar het effect van samenvatten als onderdeel van een stappenplan voor tekstaanpak in havo 4.
(2012)Leesvaardigheid wordt door leerlingen als een van de lastigste onderdelen van het vak Nederlands beschouwd en op mijn school luidt al jaren de vraag: hoe kunnen we de leerlingen nog beter voorbereiden op hun eindexamen ...