Browsing by Subject "Leraar Voorbereidend Hoger Onderwijs in Natuurkunde"
Now showing items 1-15 of 15
-
1:1-onderwijs. Nieuwe mogelijkheden voor differentiatie?
(2013)Dit praktijkgericht onderzoek inventariseert nieuwe manieren voor differentiatie binnen de klas die mogelijk zijn dankzij 1:1-onderwijs, een concept waarbij elke leerling over een eigen laptop of tablet beschikt en dat ... -
De interpersoonlijke relatie tussen bèta-docent en leerling en de keuze voor het profiel en de keuzevakken
(2012)In dit onderzoek wordt gekeken naar de interpersoonlijke relatie tussen docent en leerling. Hierbij wordt gekeken naar natuurkunde- en biologiedocenten. Uit eerder onderzoek is gebleken dat ouders, medeleerlingen en ... -
Digitale schoolborden, meer dan alleen de ‘Wow’-factor?
(2010)De digitale schoolborden doen op dit moment hun intrede in het onderwijs. Op sommige scholen hangt inmiddels in elk lokaal een digitaal schoolbord. Afgezien van de 'Wow'-factor maken deze borden het relatief eenvoudig om ... -
geïntegreerd differentiaalrekening-kinematica onderwijs
(2021)Als gevolg van weinig overleg tussen de secties en verschillen in taal en notatie sluiten de programma’s van wiskunde en natuurkunde op het Goois lyceum niet op alle punten even goed op elkaar aan. Twee onderwerpen die ... -
Gestuurd zelfstandig leren
(2009)In ervaringen met onze eigen lespraktijk hebben de leerlingen een afwachtende houding. In het kader van het praktijkgericht onderzoek hebben we geprobeerd om de leerlingen actief en voorbereid in de klas te krijgen. Onze ... -
Het Nassau-traject: Wat is het en hoe is het ontstaan?
Dit is een onderzoek van het Nassau-traject: een onderwijs vernieuwend traject dat op het CCNV ingezet is om zowel gemiddelde cijfer van SE en CSE te verhogen als het slagingspercentage. -
Meten en Monitoren van leervaardigheden, een analysetool
METEN EN MONITOREN VAN LEERVAARDIGHEDEN, EEN ANALYSETOOL. In het derde leerjaar moeten leerlingen van havo en vwo een profiel kiezen. Op de school waar het onderzoek plaatsgevonden heeft, kan gekozen worden voor een natuur- ... -
Naar een soepeler overgang van 3 naar 4 in de bètavakken.
(2012)In deze studie (aan Het Nieuwe Lyceum te Bilthoven) is de overgang van de 3e naar de 4e klas havo en vwo in de bètavakken onderzocht op de volgende gebieden: (1) de feitelijke rapportcijfers, (2) de mening van de leerlingen ... -
Shut up and calculate: Physics Meets Philosophy
(2011)Physics meets philosophy is een onderzoek naar het spannende grensvlak tussen natuurkunde en filosofie, twee schoolvakken die doorgaans - ten onrechte - ver bij elkaar uit de buurt blijven. Geïnspireerd door het vak ... -
Shut up and calculate? Philosophy meets physics in de bovenbouw van het vwo
(2011)Physics meets philosophy is een onderzoek naar het spannende grensvlak tussen natuurkunde en filosofie, twee schoolvakken die doorgaans - ten onrechte - ver bij elkaar uit de buurt blijven. Geïnspireerd door het vak Theory ... -
Teaching About Other Cultures - A list of activities that enchance intercultural understanding
(2009)Amongst the different discussions on what it means to ‘be international’, Hayden et al. (2000) conducted a research to investigate the perceptions of students and teachers of international schools on this matter. The ... -
Tevredenheid over onderlinge samenwerking van leerlingen in de onderbouw H/V bij wel/niet opsplitsen naar CITO-score
De periode waarin H/V leerlingen in één gemengde groep onderwijs volgen is in Nederland verschillend. Sommige scholen verkiezen een langere periode waar andere scholen een vroege splitsing verkiezen. In dit onderzoek is ... -
VWO-uitval op het OZL: welke cijfers zijn voorspellend?
(2010)Onderzocht is welke cijfers in de onderbouw VWO een voorspellende waarde hebben voor onvertraagde doorstroom in VWO en voor afstroom naar Havo vanuit bovenbouw VWO. Cijfers voor wis- en natuurkunde in de eerste en tweede ... -
Zijn scholen klaar voor excellentie?
(2012)De excellente leerling, wie is dat? Waarin leert zo’n leerling anders dan de ‘gewone’ leerling? En welk schooltype past nu het beste bij zo’n leerling? Allemaal vragen die dit onderzoek poogt te beantwoorden. In dit onderzoek ...