Browsing by Subject "Leraar Voorbereidend Hoger Onderwijs in Maatschappijleer"
Now showing items 1-20 of 21
-
Amadeusleerlingen competent naar het HBO.
(2011)In welke mate draagt het onderwijs op het Amadeus Lyceum bij aan de competenties die nodig zijn voor het hbo? -
Betere docent door internationalisering?
(2012)Praktijk Gericht Onderzoek naar de leeropbrengsten van internationaliseringprogramma’s bij leraren en hoe deze bijdragen aan goed leraarschap. Docenten leren van een uitwisselingsreis door van tevoren leervragen en ... -
Burgerschap waar leren pubers dat?!
(2010)Al sinds februari 2006 hebben de scholen de opdracht om aandacht te besteden aan actief burgerschap en sociale integratie. De scholen in het primair en voortgezet onderwijs worden geacht mee te werken aan de vorming van ... -
"Dat is gewoon een goede leraar!" Op welke wijze kan zo effectief mogelijk lesgegeven worden in 4 Vmbo-T?
(2010)Stel: je geeft les in de bovenbouw van het Vwo en de Havo. Alles gaat naar wens. Jij weet om te gaan met je pappenheimers en de resultaten zijn prima. Nu krijg je een 4 Vmbo-T klas erbij. ‘Geen probleem’ denk je, hoe ... -
“De rector laat zich geen knollen voor citroenen verkopen‟‟ Een onderzoek naar het gebruik van wetenschappelijke inzichten bij de zoektocht naar nieuwe schoolleiders
(2011)Schoolleiders worden wereldwijd steeds belangrijker geacht voor het presteren van scholen. Als de rol van de schoolleider inderdaad belangrijk is, dan is het van cruciaal belang om te onderzoeken wat kenmerkend is voor ... -
Feedback op UniC
(2012)Feedback is een belangrijk instrument in het onderwijs. Dit PGO, uitgevoerd in groepsverband, onderzoekt de huidige stand van zaken wat betreft feedback op middelbare school UniC. Dit onderzoek maakt deel uit van het ... -
Jong geleerd oud gedaan?
(2018)Beginnende docenten hebben een positieve relatie met leerlingen met wie zij als docent slagen. Meer ervaren docenten beschrijven positieve relaties vanuit het oogpunt van de leerling, de leerling profiteert van deze docent. ... -
Kansen en barrières voor het profielkeuzevak "maatschappijwetenschappen" in het voortgezet onderwijs
(2012)Gilhuis en Van Dijk onderzochten de factoren en overwegingen die voor docenten en scholen een rol spelen om het vak MW al dan niet in te voeren. Daartoe zijn docenten en schoolleiders geinterviewd die het vak aanbieden ... -
Kernkwaliteiten in de les. Een praktijkgericht onderzoek naar de toepassing van kernkwaliteiten in de les.
(2011)Door in de les met kernkwaliteiten aan de slag te gaan kunnen leerlingen de betekenis van de lesstof voor hun belevingswereld ervaren. Zodoende leren leerlingen de betekenis van de lesstof en worden zich bewust wat deze ... -
Leerdoelen in het Probleem Gestuurd Onderwijs: Resultaatgericht werken in het PGO
(2013)Er worden veel positieve eigenschappen toegeschreven aan het Probleem Gestuurd Onderwijs (PGO). Onderzoek wijst immers uit dat deze vorm van onderwijs leidt tot goede resultaten en een verhoogde motivatie van leerlingen. ... -
Meningen en metingen
(2012)Wat is de motivatie van leerlingen voor het vak maatschappijleer en verandert deze gedurende het schooljaar? -
Mondelinge feedback en leerlingmotivatie in de klas: een verkenning met het oog op Didactisch Coachen
(2012)In dit onderzoek wordt gekeken naar de mondelinge feedback van docenten in klassensituaties en de mogelijke relatie tussen deze feedback en de motivatie van leerlingen. Vanuit de theorie van Didactisch Coachen wordt een ... -
Pratende honden bij maatschappijleer.
(2012)Wat hebben pratende honden met maatschappijleer te maken? In dit Praktijk Gerichte Onderzoek wordt de PMI methode onderzocht, een methode die denkvaardigheid bij leerlingen zou stimuleren. Ter introductie van deze methode ... -
Tearing down the classroom wall : een onderzoek naar de effecten van interdisciplinair onderwijs
(2010)Het onderzoek richt zich op de al dan niet stimulerende werking van interdisciplinair onderwijs (in casu van Maatschappijwetenschappen en Engels) bij eindexamenleerlingen VWO van een particuliere school. De conclusie is ... -
Tevredenheid van bovenbouwleerlingen en mentoren over het mentoraat: Een vergelijking van een vernieuwende- en traditionele school
(2012)In dit praktijkgericht onderzoek is de tevredenheid van leerlingen en mentoren met betrekking tot het mentoraat onder de loep genomen. Twee scholen, een vernieuwende en een traditionele school, worden hierbij vergeleken. ... -
Verwachtingen over het mentoraat, Onderzoek naar de mogelijke discrepanties tussen verwachtingen van leerlingen en mentoren over het mentoraat
(2011)In dit praktijkgericht onderzoek zijn de verwachtingen van leerlingen en mentoren met betrekking tot het mentoraat onderzocht. De data zijn verzameld op 2 middelbare scholen in de provincie Utrecht. De resultaten wijzer ...