Browsing by Subject "Leraar Voorbereidend Hoger Onderwijs in Filosofie"
Now showing items 1-10 of 10
-
Dat zijn vaak de beste lessen
(2011)Dit artikel is een verlenging van het artikel Het CSE Filosofie-oxymoron of elipsis? waar wij, Koos Vos en Boriana Ivanova, begonnen zijn met de presentatie en de analyse van de resultaten van ons praktijkgericht onderzoek. ... -
Een teken van herkenning? Een onderzoek onder leerlingen naar de herkenbaarheid van doelen behorende bij de maatschappelijke stage
(2010)De maatschappelijke stage is onderdeel van het actief burgerschapsbeleid dat de Nederlandse overheid sinds 2006 voert. Van de maatschappelijke stage wordt verwacht dat zij een bijdrage levert aan het behalen van de doelen ... -
Kernbekwaamheden voor filosoferen binnen het voortgezet onderwijs
(2014)In dit artikel wordt de vraag beantwoord wat filosoferen binnen de context van het voortgezet onderwijs (VO) behelst. Daartoe worden eerst een aantal karakteristieken van filosofisch denken beschreven. Vervolgens wordt het ... -
Nog langer naar school? De perceptie van de leerlingen op hun begeleidingsuren
(2011)aandacht voor de individuele leerling. De persoonlijke begeleiding van de leerling door het hele schooltraject speelt hierbij een grote rol. Vele scholen zijn ter ondersteuning van hun leerlingen begonnen met het opzetten ... -
Psychologische basisvoorwaarden en motivatie
(2011)Dit onderzoek richt zich op de psychologische basisvoorwaarden voor motivatie. Het onderzoek is uitgevoerd onder leerlingen uit de 4e klas van een middelbare school. Volgens Deci en Ryan (Deci en Ryan 2002) is zelfbeschikking ... -
Shut up and calculate: Physics Meets Philosophy
(2011)Physics meets philosophy is een onderzoek naar het spannende grensvlak tussen natuurkunde en filosofie, twee schoolvakken die doorgaans - ten onrechte - ver bij elkaar uit de buurt blijven. Geïnspireerd door het vak Theory ... -
Waardegedreven onderwijs: Veranderend onderwijs in een veranderende wereld
(2014)Dit PGO gaat over waardegedreven onderwijs. De essentie en belangrijkste elementen van waardegedreven onderwijs zijn in een concept toegesneden op de school waar het onderzoek is verricht. Onderzocht is hoe medewerkers en ... -
Waarom zou ik (niet) flippen?
(2013)Dit artikel bespreekt de voor- en nadelen van het ‘omdraaien’ van drie lessenseries filosofie en maatschappijleer op drie verschillende middelbare scholen in Nederland. De drie onderzoekers pasten een zelfstudie toe op hun ...