Browsing by Subject "Leraar Voorbereidend Hoger Onderwijs in Biologie"
Now showing items 1-20 of 39
-
Begrip en duiding van vakoverstijgende biochemische concepten: het belang van scheikunde bij bovenbouwleerlingen biologie
(2012)Door de Tweede Fase kiezen leerlingen in de bovenbouw naast een profiel ook enkele keuzevakken. Op deze manier kunnen leerlingen biologie als keuzevak kiezen in een niet-natuurwetenschappelijk profiel. De door ons ... -
Coco, zijn we er klaar voor?
(2011)Voor biologie in de bovenbouw van havo en vwo is een geheel vernieuwd examenprogramma in ontwikkeling. Waarschijnlijk zal dit examenprogramma in 2013, vanaf klas vier, landelijk worden ingevoerd in de bovenbouw van havo ... -
De implementatie van de concept-context methode op een middelbare school
(2013)In het schooljaar 2013-2014 worden de nieuwe examens biologie ingevoerd, gebaseerd op de concept-context methode. De invoering van deze methode is twee jaar geleden aangekondigd. Deze nieuwe examens vragen om een nieuwe ... -
De Nederlandse taal? Die is van ons allemaal!
(2011)Inventarisatie naar het gebruik van verschillende methoden in de les om taalvaardigheden van leerlingen te verbeteren. Enquête onder 51 vakdocenten van 3 verschillende scholen. Onderzocht wordt of er verschillen zijn tussen ... -
Differentiatie op profiel in havo en vwo 4 in biologieonderwijs
(2014)In dit ontwerp onderzoek wordt gekeken naar differentiatie op profiel in havo en vwo 4 in biologieonderwijs. Differentiëren in het voortgezet onderwijs is een vereiste. In dit onderzoek wordt een mogelijkheid verkend om ... -
Een beschouwing van doelstellingen, vormgeving en effectiviteit van praktische activiteiten bij het vak Biologie, m.b.v. de analysemethode Getting Practical
(2011)De cursus Getting Practical is bedoeld om docenten aan te zetten tot het nadenken over doelstellingen, vormgeving en effectiviteit van (zelf ontworpen) praktische leeractiviteiten. Dit praktijk gericht onderzoek behandelt ... -
Evolutionair denken in biologie methodes; de ontwikkeling van een toetsingsinstrument
(2010)Voor een biologiedocent kan evolutionair denken zorgen voor samenhang en begripsontwikkeling. Er zijn grote verschillen te vinden tussen het voorkomen van evolutionair denken in de meest gebruikte methodes biologie in ... -
Help mij het zelf te doen: Eigen verantwoordelijkheid van leerlingen in het Voortgezet Montessori-onderwijs
(2013)In het Voorgezet Montessori-Onderwijs wordt geprobeerd de leerlingen zoveel mogelijk te stimuleren zich te ontwikkelen. Hierbij wordt uitgegaan van het motto: 'Help mij het zelf te doen'. Leerlingen zijn op een Montessori-school ... -
Het gebruik van een ‘flipped classroom’ in het Nederlandse onderwijssysteem
(2013)Een ‘flipped classroom’ is een manier van lesgeven waarbij leerlingen thuis de instructies krijgen aangeboden in de vorm van instructievideo’s, waarna deze inhoud tijdens de contacturen op school niet meer als uitleg wordt ... -
Het Pygmalion-effect op het Geminicollege
Onderzocht is of het gedrag van de docent invloed heeft op het zelfbeeld van de leerlingen van de 3e, 4e, 5e en 6e klas VWO en hun schoolprestaties. Het zelfbeeld van de leerlingen in deze klassen is laag. Er lijkt een ... -
“Hoe maak ik een motiverende digitale les in Blackboard?” De ontwikkeling van een workshop voor docenten.
In dit onderzoek wordt de ontwikkeling van een workshop beschreven, die beoogt leraren aan te zetten tot het digitaal maken van hun lesstof. Door slechte digitale infrastructuur en onvoldoende ervoor toegekende tijd, vindt ... -
Huiswerk; O ja, dat moet ook nog @! Digitale multimedia nevenactiviteiten van 4 havo-leerlingen op een school in Amsterdam tijdens huiswerktijd.
(2011)In verschillende media wordt gesproken over de invloed van de digitale multimedia op de kwaliteit en duur van het huiswerk van leerlingen. Aan de ene kant wordt geponeerd dat digitale media een negatieve invloed heeft, ... -
Ieder type zijn tip?
(2010)Tijdens de bijeenkomsten van de maatwerkgroep afgelopen jaar is vaak gesproken over gedrag. Leerling gedrag, maar ook docentgedrag. Als biologie docenten vinden wij de deze ethologische benadering interessant. Waar weinig ... -
Inzicht van docenten in het klimaat in een klas en factoren die een rol spelen bij het inschatten ervan
Het klimaat is belangrijk in een klas. Het speelt een belangrijke rol voor de motivatie van de leerlingen. Motivatie heeft ook weer invloed op de prestatie. Het inschatten van het klimaat door de docent kan een belangrijke ... -
kansen door invoering van het leergebied Mens & Natuur
(2010)Wat doen scholen en docenten van het samenwerkingsverband Utrecht en Vechtstreek met de mogelijkheden die de invoering van de vernieuwde onderbouw hen biedt? Voor het leergebied Mens & Natuur wordt gekeken naar de mate van ...