Browsing by Subject "Leraar Voorbereidend Hoger Onderwijs in Aardrijkskunde"
Now showing items 1-20 of 31
-
Aardrijkskunde als keuzevak; een praktijkgericht onderzoek naar de keuze van leerlingen voor het vak op een middelbare school in Gelderland.
Dit praktijkgericht onderzoek (PGO) gaat in op het vak aardrijkskunde op het vwo. De tweede fase werd herzien vanaf augustus 2007. De positie van het vak in de profielen wijzigde sterk van een vast profielvak, in een ... -
Aardrijkskunde betekenis geven docentrol bij begeleiding kiezen examenpakket
(2014)Rik Tuller is docent-in-opleiding voor het schoolvak aardrijkskunde aan het Centrum voor Onderwijs en Leren van de Universiteit Utrecht. In het kader van zijn opleiding tot eerstegraadsdocent verrichtte hij een onderzoek ... -
Aardrijkskunde: kiezen of niet, dat is de vraag
(2014)Een inventarisatie van beweegredenen om aardrijkskunde op te nemen in het profiel. En de verwachtingen van leerlingen in de onderbouw over het vak in de bovenbouw. Een vergelijking tussen twee scholen. -
Actualiteiten in de aardrijkskundeles
(2014)Al voor de aardrijkskundeles wordt het wereldbeeld van leerlingen ingekleurd, zij hebben meer informatie beschikbaar en reizen gemakkelijker afstanden dan ooit tevoren. Maar ondanks het proces van globalisering verliest ... -
Beginnend docenten tijdens een onderwijsleergesprek
(2012)Het onderwijsleergesprek is een werkvorm die veel docenten toepassen tijdens hun les. Door middel van het stellen van gerichte vragen probeert de docent een leerling of groep leerlingen naar het juiste inzicht te sturen. ... -
Buiten komt het tot bloei Veldwerk in het aardrijkskunde onderwijs
(2013)Sinds jaar en dag is er op de lerarenopleidingen in Nederland aandacht voor veldwerk bij het vak aardrijkskunde. Op nascholingsdagen van het KNAG en in de gangbare literatuur wordt de nadruk gelegd op het belang van veldwerk ... -
De vrije keuze is zo gek nog niet! De werking van een goede keuzewerktijd
(2012)Gedurende het eerste kwartaal van 2012 is er onderzoek gedaan naar misschien wel een van de meest actuele thema’s in onderwijsland van de afgelopen jaren, een thema waar vele scholen in het voortgezet onderwijs mee worstelen: ... -
Eigentijds onderwijs in ontwikkeling; droom, daad en praktische oplossingen.
(2013)Een kwalitatief onderzoek naar de ontwikkeling van het concept van eigentijds onderwijs op drie vernieuwingsscholen. -
Engels spreken doe je zó, bij Geo in het TTO.
Het tweetalig onderwijs (TTO) in Nederland is al geruime tijd “hot”. Veel vakken, waaronder Aardrijkskunde, worden inmiddels aangeboden in de Engelse taal. Wat kun je als docent doen, om te voorkomen dat de leerlingen ... -
Groeien als leraar. Kan dat? Het verschil tussen gewenste professionalisering en daadwerkelijke professionalisering op twee middelbare scholen
(2010)Als docent in opleiding ben je voortdurend bezig met het leren lesgeven. Je probeert een goede docent te worden. Maar ook als je al docent bent, wordt je geacht te blijven leren. De docent moet zich steeds blijven ... -
Het vakleerplan aardrijkskunde in het tweede leerjaar, Meningen en ervaringen van leerlingen en docenten.
(2014)Wat vinden de leerlingen van het vak aardrijkskunde, wat geven zij de docent als suggesties voor verbetering en hoe verhoudt dit zich tot de ontwikkelingen in de onderwijsgeografie? In dit praktijkonderzoek zijn de ervaringen ... -
Hoe vergroot je de motivatie van de leerling? Motivatieonderzoek Nederlands en aardrijkskunde
(2010)Inzicht in de motivatie van leerlingen is cruciaal om effectief les te kunnen geven. Hoewel er al veel onderzoek naar motivatie gedaan is, wil ons onderzoek een kijkje geven achter de open deur: het kijkt niet alleen ... -
Internationalisering in het VO: een casestudy in mogelijkheden en beperkingen
(2013)ABSTRACT Internationalisering is in opmars in het voortgezet onderwijs. Willen scholen internationalisering verder ontwikkelen, dan is het van belang om te mogelijkheden en beperkingen die er zijn te kennen. De hoofdvraag ... -
Media-competent? Wacht, dat google ik even.
(2011)We zien dat de technologische ontwikkelingen een grote vlucht hebben gevonden in onze maatschappij. De informatie stroom in beeld, geluid en tekst is oneindig, alom aanwezig en constant. De technologie dringt steeds verder ... -
Motivatie voor het vak aardrijkskunde
(2011)Dit onderzoek gaat over de motivatie van bovenbouwleerlingen voor het vak aardrijkskunde. Sinds 2006 is aardrijkskunde een keuzevak in de bovenbouw van het middelbaar onderwijs, daarom is het extra belangrijk inzicht te ... -
Objectivering determinatieproces 3 havo/vwo in het Eigentijds Onderwijs
(2012)Dit onderzoek richt zich op de vraag hoe binnen het aardrijkskundeonderwijs van scholen in het Eigentijds Onderwijs het determinatieproces van leerlingen in 3 havo/vwo kan worden geobjectiveerd. Daartoe zijn docenten ... -
Oost-Europa in beeld?
(2012)In dit onderzoek is gekeken naar het geografisch beeld dat middelbare scholieren hebben van Oost-Europa. Het geografisch beeld bestaat uit: de ruimtelijke aspecten, interne- en externe gebiedsrelaties, bevolkingskenmerken ... -
Oost-Europa in beeld? Een studie naar de geografische kennis van middelbare scholieren
(2012)In dit onderzoek is gekeken naar het geografisch beeld dat middelbare scholieren hebben van Oost-Europa. Het geografisch beeld bestaat uit: de ruimtelijke aspecten, interne en externe gebiedsrelaties, bevolkingskenmerken ...