Browsing by Subject "Leraar VHO Godsdienst/Levensbeschouwing"
Now showing items 1-17 of 17
-
Aan motivatie geen gebrek: Welke motivatie hebben docenten om het examenkeuzevak godsdienst te geven?
(2012)Iedere docent heeft over het algemeen wel hart voor zijn vak. Maar vinden alle docenten hun vak zo belangrijk dat ze veel extra tijd en werk besteden om een keuze-examenvak ervan te maken, terwijl dit op heel veel scholen ... -
Als dromen hun werkpak aantrekken
(2011) -
De inzet van het leerlingvolgsysteem in de praktijk van een school voor voortgezet onderwijs
(2014)Docenten in het voortgezet onderwijs kennen naast hun lesgevende taken ook de taak van mentor. Om de ontwikkeling van de leerling en de door de mentor geboden begeleiding inzichtelijk te maken wordt er gebruik gemaakt van ... -
De Maatschappelijke Stage, de visie van de docent.
(2011)De Maatschappelijke Stage wordt vanaf het schooljaar 2011-2012 door het Ministerie van OCW verplicht voor middelbare scholieren. Uit onderzoek blijkt dat docenten een essentiële factor zijn bij de succesvolle invoering van ... -
De online belevingswereld van leerlingen De vermeende ‘net-generatie’ en haar kenmerkende eigenschappen
(2013)John Dewey spoorde al aan het begin van de 20e eeuw docenten aan om de individuele ervaringen van de leerling als uitgangspunt te nemen bij het vormgeven van leerervaringen op school. Anno 2013 lijkt dit ook in te houden ... -
Een succesvolle introductie voor brugklassers
(2010)Het is voor leerlingen in het VO belangrijk dat zij kunnen leren in een veilige sociale omgeving. In dit onderzoek is gekeken naar welke onderdelen van de introductie voor brugklassers succesfactoren zijn bij het creëren ... -
For Them, With Them. The practice of involving students in project co-design.
(2011)New developments in education, such as Content and Language Integrated Learning and Co-operative Learning, create a need for new educational material. Increasingly, students’ perspective on developing this material is being ... -
Het Levensbeschouwelijk Gesprek: Welke doelen hebben docenten godsdienst/levensbeschouwing met het levensbeschouwelijk gesprek en hoe geven ze die vorm in hun lessen?
(2013)Elke docent godsdienst/levensbeschouwing heeft over het levensbeschouwelijk gesprek gehoord. En veel docenten gebruiken het in de klas. Zoals uit dit onderzoek zal blijken, wordt het veel en vaak gebruikt als lesmethode. ... -
Je eigen video ontwerpen: (on)mogelijk? Praktische en algemeen didactische handvatten voor startende docenten
(2011)Het ontstaan van dit onderzoek heeft alles te maken met onze eigen lespraktijk en onze persoonlijke onderwijsidealen. Johan liep er in zijn lespraktijk steeds tegen aan dat er zo weinig videomateriaal beschikbaar was ... -
Jongens en meisjes, bewuste belangen en waarden in het vak Levensbeschouwing.
(2012)In dit praktijkgerichte onderzoek zijn de waarden en belangen van bovenbouwleerlingen onderzocht door middel van een schrijfopdracht in het vak Levensbeschouwing. Er is een vergelijking gemaakt tussen jongens en meisjes. -
Leerlingen van een protestants-christelijke school over de identiteit van hun godsdienstdocent.
(2010)Verwacht je dat je op een christelijke school godsdienstles krijgt van een christelijke docent? Of voel je je een stuk prettiger in de les als de docent geen specifieke levensovertuiging aanhangt, en je zo neutraal mogelijk ... -
Op zoek naar factoren voor succes. Analyse van de praktijk: vijf docenten GL over voor hen geslaagde lesmomenten
Het gaat hier om een artikel waarin verslag wordt gelegd van een Praktijk Gericht Onderzoek (PGO). Dit onderzoek staat in het kader van een eerste graads bevoegdheid als docent GL (zij-instroom). De interesse voor dit ... -
Self-efficacy beliefs van leraren
(2013) -
Toprelaties: op weg naar het schoolvoorbeeld. De (on)mogelijkheid van het herstellen van een langdurig verstoorde leerkracht-leerlingrelatie.
(2013)Een relatie tussen leerkracht en leerling stabiliseert snel. Een slechte leerkracht-leerlingrelatie kan echter een negatieve impact hebben op het leerrendement. Dit roept de vraag op: (hoe) kan een leerkracht in het ... -
Verschillen tussen Jongens en meisjes in de klas Praktijk Gericht Onderzoek door Annick van Beukering, Maria Dekker en Hanneke Keur
(2009)Onderzoeksvraag: Hoe kun je als docent in de klas de verschillen tussen jongens en meisjes op een positieve manier benaderen, zodat zowel jongesn als meisjes zoveel mogelijk uitgedaagd worden om het beste uit zichzelf te ...