Browsing by Subject "Leraar VHO Geschiedenis en Staatsinrichting"
Now showing items 1-20 of 52
-
4 Havo: Joepie, geschiedenisles!
(2009)De onderzoeksvraag is: Welke (didactische) maatregelen bevorderen een actieve deelname van 4 havo leerlingen in de geschiedenisles? Hoewel het onderzoek voornamelijk op mijn school, Het Baken Parklyceum in Almere, was ... -
Activerend geschiedenisonderwijs. Het effect van activerende werkvormen gericht op het zichtbaar maken van denkstructuren
(2011)In mijn praktijkgerichte onderzoek heb ik het effect va de activerende werkvormen "Welk Woord Weg en "Stroomschema" onderzocht in respectievelijk vwo 4 en havo 2 kaartjesoefening.Daarbij heb ik de klassen geobserveerd, ... -
Activerende werkvormen in de geschiedenisles
(2014)Dragen activerende werkvormen bij aan de leeropbrengst van de geschiedenisles? Een praktijkonderzoek in de les. -
Conceptcontext-benadering in het geschiedenisonderwijs. Hoe abstracte begrippen tot leven komen en complexe geschiedenis overszichtelijk wordt.
(2009)Voorbeeld van de toepassing van de conceptcontext-benadering op het geschiedenisonderwijs. -
Consistentie in de klas : Evaluatie van en ontwerp voor de begeleiding van profielwerkstukken op het Utrechts Stedelijk Gymnasium
Onderwerp van dit onderzoek was de evaluatie van de begeleiding van profielwerkstukken (PWS) op het Utrechts Stedelijk Gymnasium (USG). Het onderzoek vond plaats in opdracht van de schoolleiding (SL), omdat de resultaten ... -
Culturele diversiteit in de geschiedenisles
(2012)Een klas is niet één geheel van dertig gelijke delen, maar bestaat uit dertig leerlingen met allemaal verschillende achtergronden. Leerlingen zijn allemaal door een unieke smeltkroes van culturen beïnvloed. Wat zijn de ... -
De kracht van samenwerkend leren, voor nu en morgen
(2014)Iedere docent heeft als doel om het optimale rendement uit zijn of haar lessen te halen. Ook weet iedere docent dat meer informatie blijft hangen door leerlingen er iets mee te laten doen, dan de leerlingen schaapachtig ... -
De perfecte werkvorm? docentgestuurde en leerlinggestuurde werkvormen en hun belevings- en leerrendement
(2012)“Meneer, gaan we weer eens een film kijken?” Bijna elke klas probeert om de zoveel tijd wel eens het verloop van de les te beïnvloeden. Vaak ben je als leraar niet helemaal zeker over de effectiviteit van een werkvorm die ... -
De tijd in het geschiedenisonderwijs. Nut en noodzaak van de Tien Tijdvakken.
(2010)Leerlingen hebben bij geschiedenisonderwijs behoefte aan een referentiekader. Over het algemeen zijn de leerlingen dan ook positief over de Tien Tijdvakken. Er zijn vertrouwde oriënteringspunten nodig om de weg te vinden ... -
Dichter bij huis… Praktijkgericht onderzoek naar Cultuur-historische omgeving en motivatie in het geschiedenisonderwijs
(2012)In kerndoel 40 van het geschiedeniscurriculum voor het geschiedenisonderwijs in de onderbouw wordt gesteld dat;De leerling leert historische bronnen te gebruiken om zich een beeld van een tijdvak te vormen of antwoorden ... -
Differentiëren voor dummies
(2013) -
Digitale schoolborden- waardevol of duurkoop
(2010)Onderzoek naar de ervaring van leerlingen met digitale schoolborden -
Elk begin is moeilijk. Een onderzoek naar vernieuwingen op een startende school.
(2011)Een nieuw gymnasium starten gaat met vallen en opstaan. Op de school waar ik onderzoek heb gedaan is de eerste lichting leerlingen bij het eindexamen. In dit eerste Gym 6 jaar gaan we evalueren. Het lijkt erop dat er nogal ... -
Havo-Vwo, een historisch verschil?
(2011)Wat zijn de verschillen in didactiek voor het vak geschiedenis tussen Havo- en Vwo-klassen? Een kwalitatief onderzoek onder de docenten van een geschiedenissectie op een school probeert het antwoord op die vraag te vinden. -
"Het verschil een kopje kleiner maken" (PGO)
(2012)Een onderzoek ( naar de praktijkervaring met lezen bij leerlingen met dyslexie en AD(H)D. Tegen welke problemen lopen zij aan in vergelijking met leerlingen zonder leerstoornis? -
Historisch redeneren toepasbaar in de lespraktijk? Leidt historisch redeneren tot verandering in waardepatronen?
(2013)Moslims plegen aanslagen, moslims zijn terroristen en waarom zou je iemand geen Jood mogen noemen? Dagelijks worden we in de klas geconfronteerd met negatieve beelden van leerlingen over andere culturen en religies. Het ... -
Historisch Redeneren. De weg naar het behalen van het nieuwe eindexamen geschiedenis.
(2012)Om het nieuwe geschiedenis examen met goed resultaat af te ronden moeten de leerlingen in staat zijn om zowel ‘binnen tijdvakken’ als ‘over tijdvakken heen’ te kijken. In deze tentatieve case studie heeft de auteur geprobeerd ...