Browsing by Subject "Leraar VHO Biologie"
Now showing items 1-17 of 17
-
alle smoezen zijn al verzonnen
(2009) -
Camerasurveillance in de klas
(2010)Het handhaven van de orde in de klas is een belangrijk onderdeel van de praktijk van docent. Het is vermoedelijk niet overdreven om te stellen dat 20% tot 60% van alle uitingen van docenten in de klas daarop gericht zijn. ... -
Checklist voor beginnende docenten om te kijken of een praktische opdracht geschikt is voor gebruik op eigen school
(2009)Biologie is een vak waarbij Praktische Opdrachten (PO’s) een belangrijke rol spelen. Voor beginnende docenten is het vaak lastig om bij een nieuwe practicumhandleiding meteen te zien of de PO te gebruiken is op de eigen ... -
Computer examen: gaat biologie meedoen?
(2008)Een onderzoek naar het invoeren van compex op havo/vwo -
De toets: een “oude nieuwe” techniek om rekening te houden met sterktes en zwaktes van bepaalde leerlingen
(2008)Via slim gebruik van bestaande beoordelingscijfers, heeft een docent een kant en klaar instrument om zwakke en sterke leerlingen te onderscheiden, voor een onderwerp behandeld zal worden. In dit artikel is de mogelijkheid ... -
Digitale schoolborden in het voortgezet onderwijs: doelloos!?
(2009)Door talloze ICT innovaties is er sinds enkele jaren een nieuwe concurrent ontstaan voor het (krijt)bord: het digitale schoolbord. In dit praktijkgericht onderzoek staat de hoofdvraag centraal of er overeenstemming is ... -
‘Ecologie op posterformaat’: Een praktijk gericht onderzoek naar samenwerkend leren en motivatie in 5 vwo
(2008)Eén van de uitdagingen waarmee docenten te maken krijgen in de klas is het gemotiveerd houden van de leerling om te werken en te leren.Het leren en maken van vragen uit het boek wordt vaak als saai ervaren. Zeker aan het ... -
Job Satisfaction Vs. Teacher Ownership: How To Keep Your Teachers Satisfied
(2008)This research aimes to investigate if there is a relation between perceived teacher ownership and job satisfaction and if factors including age, gender, subject, experience and type of school play a role. Teachers at three ... -
Luisterend leren
(2008)In dit essay is gekeken of een bovenbouw HAVO/VWO leerling met een bepaalde leerstijl een voorkeur vertoonde voor auditieve en/of een visuele verwerking van informatie. Ook de mening van leerlingen rondom het zelf-studeren ... -
Motiverende docentgedragingen tijdens het nabespreken van proefwerken
(2008)Wij onderzochten welke docentgedragingen tijdens het nabespreken van een proefwerk een positieve invloed hebben op de motivatie van HAVO en VWO leerlingen. De resultaten zijn concreet en daardoor direct toepasbaar in de praktijk. -
Nascholing NME bij docenten Voortgezet Onderwijs - wat vraagt de praktijk?
(2009)Een quick-scan naar de behoefte aan nascholing bij docenten biologie, ANW en aardrijkskunde binnen het VO. Op grond van literatuurstudie en kwalitatieve enquete in 2009. Aanleiding is nieuwe nota NME Kiezen, leren en meedoen ... -
Reclame in schoolboeken?
(2008)Zoals onlangs in het nieuws is verschenen ligt er een plan van het huidige kabinet schoolboeken gratis door de scholen te laten verstrekken. Hiervoor zouden de scholen dan een subsidie krijgen, maar uit onderzoek is al ... -
Science: een betekenisvolle context voor biologie?
(2009)In de bovenbouw van het biologieonderwijs wordt er binnenkort een nieuwe didactiek ingevoerd: de concept-contextmethode. Hierbij worden de concepten van de te leren stof ingeleid aan de hand van een context. Later dienen ... -
Vakdidactiekdifferentiatie als hulpmiddel bij het lesgeven
(2008)Leerlingen met biologie als eindexamenvak hebben een verschillende achtergrondkennis, bijvoorbeeld doordat ze niet allemaal dezelfde vakken volgen en andere interesses hebben. Uiteindelijk moeten ze wel hetzelfde weten en ... -
Van twee naar vier - het overbruggen van de kloof tussen de onderbouw en de bovenbouw in het biologieonderwijs
(2008)De meeste biologiedocenten kennen het verschijnsel dat leerlingen hun vak in de onderbouw makkelijk vinden. De overgang van biologie in de onderbouw naar de bovenbouw is voor veel leerlingen een grote stap. De vraag is wat ... -
Wat maakt huiswerk nuttig?
(2009)Huiswerk vinden we allemaal een noodzakelijk onderdeel van ons werk. Huiswerk geef je op, dat bespreek je, je geeft leerlingen op hun kop als het niet doen, want: huiswerk hoort. Huiswerk is gewoon een stukje school. ...