Browsing by Subject "201401Kinder- en jeugdpsychologie"
Now showing items 1-13 of 13
-
Angstherkenning bij Kinderen met Psychopathische Trekken: De effectiviteit van een computerinterventie op het verbeteren van angstherkenning bij jongens met een hoge mate van Callous-Unemotional Traits in het cluster 4 basisonderwijs.
(2015)INLEIDING: Een hoge mate van Callous-Unemotional traits kan zorgen voor agressief gedrag. Het doel van dit experimentele onderzoek is het testen van de effectiviteit van een impliciete computerinterventie, welke doelt op ... -
Concentratie in het laptoponderwijs: directe en mediatie effecten van motivatie en zelfregulatie
(2015)Laptoponderwijs is een toenemend fenomeen. Naast de positieve kanten van laptoponderwijs zou er mogelijk ook een negatieve kant aan kunnen zitten, namelijk een vermindering van concentratie bij leerlingen. Uit eerdere ... -
Concentratie in het laptoponderwijs: De invloed van motivatie en competentiebeleving bij middelbare scholieren.
(2015)Steeds meer scholen gaan over tot het implementeren van eigen ICT-programma’s, waaronder het ‘Laptop-per-leerling’ concept. Een aantal leerlingen is door het gebruik van de laptop echter eerder afgeleid, doordat de laptop ... -
Een experiment naar de invloed van klassenrumoer op het inhibitievermogen van kinderen met ADHD vergeleken met een controlegroep
(2015)In huidig onderzoek werd onderzocht in hoeverre kinderen met ADHD, in vergelijking met een controlegroep, een inhibitieprobleem laten zien in een stille omgeving en in een rumoerige, meer ecologisch valide omgeving. Het ... -
Eet je bord leeg! Positieve bekrachtiging bij moeilijk eetgedrag en de rol van temperament bij kinderen tussen de 3-8 jaar.
(2015)Inleiding: Eetproblemen bij jonge kinderen zijn een frequent voorkomend probleem. Temperament lijkt invloed te hebben op dit moeilijke eetgedrag. In dit onderzoek wordt onderzocht of emotionaliteit en verlegenheid invloed ... -
Gedragsproblemen in de kindertijd: Het effect van mindfulness op ouderlijke stress en externaliserend probleemgedrag
(2015)Achtergrond: Kinderen worden beïnvloed door hun directe omgeving, waarbij de ouders de grootste invloed uitoefenen. Eerder onderzoek toont aan dat ouders een grote invloed hebben op het gedrag van het kind. Eén van de ... -
Gezellig eten? Positieve bekrachtiging van eetgedrag bij kinderen en de rol van eetplezier en ervaren gezelligheid aan tafel.
(2015)Inleiding: Moeilijk eetgedrag komt veel voor onder kinderen en is voor ouders een terugkerende bron van stress. Dit is van negatieve invloed op de ouder-kindrelatie. Dit onderzoek kijkt naar het effect van positieve ... -
Grootouders als mede-opvoeder: de opvoedingsstijl van grootouders en ouders en de gevolgen voor de grootouder-kleinkindrelatie
Inleiding: In Nederland zorgen grootouders steeds vaker een deel van de tijd voor de kleinkinderen. Als oppas kunnen grootouders niet alleen de verwennende rol op zich nemen, maar krijgen zij een belangrijke rol in de ... -
HET EFFECT VAN EEN IMPLICIETE COMPUTERTRAINING OP DE VIJANDIGE INTERPRETATIE VAN GEZICHTEXPRESSIES EN DE INVLOED VAN CALLOUSUNEMOTIONAL TRAITS.
(2015)E en afwijkende sociale informatieverwerking, zoals het hanteren van een vijandige interpretatiestijl, kan leiden tot agressief gedrag bij kinderen. Deze studie test de effectiviteit van een computertraining, die tracht ... -
Het effect van een impliciete computertraining op de vijandige interpretatiestijl en de samenhang tussen de mate van de vijandige interpretatiestijl en (reactieve) agressie
(2016)In dit onderzoek is de effectiviteit onderzocht van een impliciete computertraining die gericht is op het verminderen van de vijandige interpretatiestijl. Vanwege de eerder onderzochte sterke relatie tussen de vijandige ... -
Het effect van zelfbeeld en narcisme op agressie bij jongens in het Cluster-4 onderwijs: Verschillen in reactieve en proactieve agressie
(2016)Het doel van deze studie is meer inzicht bieden in de relatie tussen zelfbeeld en agressie en de rol die narcisme hierin speelt. Er is al veel onderzoek verricht naar deze relatie, met veel verschillende resultaten tot ... -
Het loslaten van verwachtingen tijdens de taalverwerking door jonge kinderen.
(2016)In het dagelijks leven maken kinderen en volwassenen snel en nauwkeurig interpretaties over het verloop van een gesproken zin (bijv. Altman & Kamide, 1999). Zo is de zin ‘De jongen eet de grote …’ behoorlijk voorspellend ...