Browsing by Subject "Leraar Voorbereidend Hoger Onderwijs in Nederlands"
Now showing items 21-32 of 32
-
Samenwerken: Leerzamer en leuker dan alleen?
(2011)Samenwerken, coöperatief leren, begrippen die steeds vaker voorkomen binnen de vakliteratuur. Op onze stagescholen zien we die zaken echter weinig terug. Er wordt vooral klassikaal, frontaal lesgegeven en bij opdrachten ... -
Samenwerkend leren en ASS – (hoe) gaat dat?
(2012)Docenten krijgen dagelijks te maken met leerlingen met een Autisme Spectrum Stoornis (ASS). Het is als docent niet altijd makkelijk hiermee om te gaan en daarom willen wij onderzoeken hoe leerlingen met ASS samenwerkend ... -
'Taal is het voertuig van de geest' Een onderzoek over de opzet van een taalbeleid op drie scholen met bèta- en gammadocenten aan het woord
(2013)Aan de hand van een halfgestructureerd interview laten bèta- en gammadocenten van drie scholen weten hoe zij denken over de noodzaak en invoering van een taalbeleid. Zij zijn van mening dat ook zij baat hebben bij de ... -
Taalbeleid. Aanbevelingen voor de invoering van taalbeleid op het Stella Maris College in Meerssen.
(2011)Invoeren van taalbeleid is een wettelijke verplichting. Scholen zijn echter vrij om zelf invulling aan dat taalbeleid te geven. In dit PGO heb ik geprobeerd om verschillende vormen van taalbeleid in kaart te brengen, en ... -
Toekomst door integratie, Historische letterkunde in de praktijk
(2009)Het is mogelijk om de lestijd die wordt besteed aan historische letterkunde uit te breiden door de ontwikkeling van andere, in het schoolexamen genoemde, vaardigheden in de lessen literatuurgeschiedenis te integreren. De ... -
Toetssteen der wijzen. Op weg naar betere toetsen in het schoolexamen Nederlands.
(2010)Goede toetsen in het voortgezet onderwijs dienen te voldoen aan zeker twintig criteria. Deze criteria zijn in vakliteratuur te vinden. Een analyse van PTA-toetsen voor vmbo kader op de Jacobus Fruytier scholengemeenschap ... -
“Tussen droom en daad…”; Obstakels op de weg naar een doorlopende leerlijn
(2012)Hoewel de referentiekaders van Meijerink in de wet verankerd zijn, zijn ze nog niet verankerd in het programma van de sectie Nederlands van het Carolus Borromeus College te Helmond. Door middel van diepte-interviews met ... -
Van ‘Het schnitzelparadijs’ via ‘Bonita Avenue’ naar ‘De koperen tuin’: Een onderzoek naar de relatie tussen leesmotivatie en literair competentieniveau
(2013)In dit onderzoek wordt de relatie tussen leesmotivatie en literair competentieniveau (Witte, 2008) onderzocht. Zijn leerlingen gemotiveerder wanneer ze een boek lezen op hun eigen niveau? In dit onderzoek komt naar voren ... -
Verdiepen in de Beatrijs: saai of boeiend? Een onderzoek naar de ervaringen van begaafde leerlingen met verdiepingstaken
(2012)De laatste twee decennia is er in de onderzoeksliteratuur en in de onderwijspraktijk meer aandacht gekomen voor hoogbegaafdheidsonderwijs. Uit onderzoek naar hoogbegaafde leerlingen is gebleken dat veel van deze leerlingen ... -
Werkwoordspelfouten bij middelbare scholieren
Welke fouten worden er gemaakt in de werkwoordspelling? Een beschrijvend onderzoek naar fouten in de werkwoordspelling van middelbare scholieren. -
Zitten leerlingen te wachten op differentiatie? Praktijkgericht onderzoek naar het leerlingperspectief op differentiatie op een vernieuwingsschool
(2013)Differentiatie is een belangrijk onderwerp in het onderwijs. Maar wat vinden leerlingen daar nu eigenlijk van? Dit is een verslag van praktijkgericht onderzoek naar het leerlingperspectief op differentiatie.