Browsing by Subject "Leraar Voorbereidend Hoger Onderwijs in Biologie"
Now showing items 21-39 of 39
-
Kind van Berekening; moreel redeneren in lessen genetica
(2011)Genetisch testen is in de huidige samenleving niet meer weg te denken. Het leidt echter vaak tot morele dilemma’s, zeker aangezien het meestal om een voorspellende test gaat in plaats van een diagnostische test. Je zult ... -
Leerling-tevredenheid. Naar welk schooltype kun je je kind het best sturen?
(2010)Als je gevraagd wordt om een doorsnee leerling op het voortgezet onderwijs te omschrijven, wat zou je dan antwoorden? Wellicht komen daarin kreten als deze in naar voren komen: lui, ongeïnteresseerd, geen zin in werken, ... -
“Meneer, hier kan ik toch niets mee?” Een praktijkgericht onderzoek naar percepties over klassikale mondelinge feedback.
(2012)Onderzoek heeft aangetoond dat een docent zijn leerlingen verder kan helpen in hun ontwikkeling door goede en gerichte feedback. Zijn docenten en leerlingen het in de praktijk echter wel met elkaar eens wat betreft de ... -
Over gaan naar de bovenbouw
(2013)In dit onderzoek wordt nagegaan op welk(e) terrein(en) leerlingen problemen ondervinden na de overgang van 3 naar 4 VWO en vooral welke verbeteringen aan te geven zijn, om de overgang van onder- naar bovenbouw zo vloeiend ... -
PERCEPTIE OP SAMENWERKING TUSSEN DE SECTIES BIOLOGIE EN SCHEIKUNDE IN DE BOVENBOUW VAN HET VWO
(2011)Uit recent onderzoek is gebleken dat er veel samenhang zit in de curricula van biologie en scheikunde. Onderzocht is wat de perceptie van docenten scheikunde en biologie is op hun samenwerking tussen de twee secties. ... -
Prijs jezelf goed aan en behaal gegarandeerd succes! De waarde van de motivatiebrief als voorspeller van studiesucces op het JCU.
(2011)Op het Junior College Utrecht (JCU) volgen ± 100 leerlingen uit 5 en 6 VWO een uitdagend programma in de bètavakken. De selectieprocedure om in aanmerking te komen voor het JCU omvat o.a. het schrijven van een motivatiebrief. ... -
Science voor mbo-3 studenten: nuttig of niet?
(2012)Het Wellant College biedt sinds 2010-2011 het vak Science aan aan mbo-3 studenten. Dit vak is uniek op het mbo, en staat niet beschreven in het kwalificatiedossier voor het mbo. Dat betekent dat de school het vak zelf ... -
Spijbelen in het MBO
(2010)Vroegtijdig schoolverlaten kan schadelijk zijn voor de toekomstmogelijkheden en het maatschappelijk functioneren van jongeren (Scheepmaker en Veer, 2006). Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) beschrijft ... -
Taal in het biologieonderwijs: ‘Ik zit hier toch zeker niet bij Nederlands!’ Wat is de invloed van verschil in taligheid van toetsvragen op de prestaties van leerlingen in het vak Biologie?
(2012)Samenvatting Uit de praktijk blijkt dat het onderwijs in de natuurwetenschappelijke vakken, waaronder biologie, tegenwoordig erg talig is. In dit Praktijk Gerichte Onderzoek wordt bekeken wat de invloed is van het verschil ... -
Transfer bij bètaleerlingen: een studie naar populairwetenschappelijke programma’s
(2011)Klokhuis, MythBusters en Brainiac zijn enkele populairwetenschappelijke televisie-programma’s (pwp’s) waarin concepten uit de natuurkunde, scheikunde en/of biologie worden uitgelegd. In dit onderzoek is gekeken naar het ... -
Verminder faalangst, verbeter het leerklimaat
(2012)Drs. Nieuwenbroek heeft aanbevelingen gedaan aan docenten voor het verminderen van faalangst. In dit onderzoek wordt de leerlingwaardering van deze aanbevelingen onderzocht. Bij leerlingen in de tweede en derde klas van ... -
Waarom doen we practicum in het bètaonderwijs?
(2012)De bètavakken en practicum doen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden in het VO. Welzel et al (1998) en Seré et al (1996-1998) onderscheidt 5 motieven voor practicum. Koppelen van de theorielessen aan de praktijk, leren ... -
Wat zijn de pluspunten van het bètaplusonderwijs? Een inventarisatie van vijf jaar bètaplusonderwijs op het Christelijk Lyceum Apeldoorn aan de hand van interviews met leerlingen.
(2012)Op het Christelijk Lyceum Apeldoorn (CLA) hebben de eerste- en tweedeklassers naast de reguliere lessen zogeheten bandbreedte-uren. Voor invulling van deze twee aaneengesloten lesuren kunnen de leerlingen kiezen uit één ... -
Willen leerlingen plaatjes en/of tekst? Voorkeuren van leerlingen uit 4VWO met betrekking tot auditieve en visuele informatie in instructievideo’s voor biologie
(2014)Instructievideo’s die worden ingezet bij Flipping the Classroom, om leerlingen te ondersteunen wanneer zij thuis de lesstof bestuderen, zijn er in vele varianten. Een literatuurverkenning levert geen eenduidige criteria ... -
Zinvol herkansen
(2015)Alle docenten die lesgeven aan leerlingen in de bovenbouw en in het specifiek het examenjaar van middelbare scholen krijgen er mee te maken: leerlingen die een schoolexamen om de één of andere reden slecht maken. Deze ... -
Zittenblijven of overgaan De relatie tussen presteren in VWO-onderbouw en het behalen van een diploma in de bovenbouw
(2013)In dit onderzoek hebben we gekeken naar de relatie tussen studieresultaten in de onderbouw van het VWO en het behalen van een diploma daarna. Specifiek waren we geïnteresseerd in de vraag of zittenblijven in de onderbouw ...